We plaatsen allemaal scans of foto’s van onze schetsen op internet of sociale media. Helaas zien onze scans of foto’s er zelden zo mooi fris uit als de oorspronkelijke tekening. Ik geef hieronder een uitleg over hoe ik mijn scans digitaal opfris.

1. Scan je schets
Veel scanners hebben een ‘automatische kleuren’- instelling. Mijn ervaring is dat het ten koste gaat van zachte kleuren en met name van de blauwe tinten. Zorg dat de automatische kleuren uitstaat.

Scan de schetsen in een een vrij hoge resolutie (ik doe het op 300 dpi). Je kunt hem dan later makkelijker bewerken. Verkleinen voor gebruik op je website of Facebook kan altijd nog.

Dit is een voorbeeld van hoe een scan van een tekening van me eruit ziet na scannen:

De scan van de schets ziet er redelijk teleurstellend uit:

  • er ligt een grijze waas overheen
  • het papier is niet wit
  • de zwarte lijnen zijn niet zwart

2. De scan opfrissen
Ik bewerk de scan in Photoshop. Ik probeer de afbeelding zo veel mogelijk gelijk te krijgen aan de originele tekening.

Ik gebruik daarvoor de bewerking ‘niveau’s’ (of ‘levels’ in een Engels programma). De ‘niveau’-mogelijkheid zit in vrijwel alle fotobewerkingsprogramma’s. In Photoshop: > afbeelding > aanpassingen > niveau’s.

Als je niveau aanpassen hebt gekozen, zie je een venster verschijnen met een golvende grafiek.

Je kunt nu op de driehoekjes links (met rood aangegeven) en rechts (groen) klikken en ze verschuiven. Als je het linkerdriehoekje naar rechts schuift, zullen de kleuren feller, harder worden en het zwart zwarter. Fotografen zullen zeggen dat je het driehoekje moet verschuiven tot het begin van de grafiek, maar naar mijn smaak wordt dat vaak te donker. Als je het rechterschuifje naar links beweegt zul je alle kleuren wat fletser en lichter zien worden. Ik gebruik deze schuif alleen om het papier witter te krijgen. Ik schuif de driehoekjes zo ver naar links of rechts, dat de tekening op mijn scherm het meest lijkt op de originele schets. Ik zou zeggen: gewoon proberen.

Hieronder zie je de oorspronkelijke scan en het resultaat na het aanpassen van de niveau’s. Een stuk frisser, denk ik.

3. Foutjes herstellen
Op mijn scan zitten een aantal kleine foutjes, veroorzaakt door stofjes of vlekjes op de scanner (ik heb ze aangegeven met de rode cirkels, maar de vlekjes zelf zijn praktisch niet te zien op dit kleine plaatje).

Vlekjes kun je op verschillende manieren weghalen, ik doe dat door in de buurt van het vlekje een stukje papier te kopiëren en over het vlekje te plakken. ‘Mislukte’ lijntjes of maatstreepjes en dergelijke haal ik niet weg: het gaat mij erom dat de digitale afbeelding zo dicht mogelijk de oorsponkelijke schets benadert.

4. Echt wit
Na deze stappen is het papier meestal nog een beetje grijs en zie je nog iets van de structuur van het papier. Soms wil je zelfs dat niet, bijvoorbeeld als je de tekening plaatst op een witte achtergrond. Je kunt dan met het ’toverstafje’ de achtergrond selecteren en wegknippen of vullen met wit.

In dit voorbeeld heb ik een tekening die vrijwel helemaal omsloten is met lijnen – als je dit niet hebt, of als de tekening met een kleurverloop afloopt, dan moet je goed uitkijken wat je doet om te voorkomen dat het resultaat er niet heel kunstmatig uitziet. Ikzelf doe het in dit soort gevallen eigenlijk niet.

Opmerking
Deze methode werkt het best met gescande afbeeldingen. Als je je schetsen hebt gefotografeerd werkt het ook, maar let er dan wel op dat de foto zo gelijkmatig mogelijk belicht wordt.

Misschien zijn er Sketchers die een mooie oplossing hebben om de vouw tussen twee pagina’s zoveel mogelijk weg te werken?