In Zwolle werd afgelopen zaterdag (24 oktober) een SketchCrawl georganiseerd in de Grote Kerk. De SketchCrawl groep in Zwolle is al een aantal keer bij elkaar geweest, en er heeft zich een vaste groep van deelnemers gevormd.

Initiatiefneemster Gesine van Dis vertelt: ‘We willen zo laagdrempelig mogelijk zijn. Iedereen kan meedoen, tekenen kost niets en het is hartstikke leuk.’ Ook de organisatie zelf vindt ze geen moeilijke klus: locatie zoeken, SketchCrawl aankondigen via Facebook en op de dag zelf met krijt op straat de weg wijzen naar het verzamelpunt.

Zaterdag kwamen er ongeveer 20 schetsers naar de Grote Kerk. Deze bood verschillende uitdagende schetsmogelijkheden: de ruimte is hoog met een duizelingwekkende hoeveelheid pilaren, bogen en ribben; de preekstoel van rijk versierd donker hout is prominent aanwezig; er is een enorm orgel achterin de kerk… Ondanks de aanwezigheid van enorme kroonluchters moest het meeste licht komen van de grote ramen, maar ik vond het vaak nogal donker.

Ik heb met een aantal van de tekenaars gesproken en gekeken hoe ze te werk gingen. Ik zal van enkelen tekeningen laten zien en kort bespreken.

Voor Gert-Jan Yates was dit niet de eerste keer dat hij tekende in de Grote Kerk. Toen begon hij zijn schets met een vrij forse viltstift, maar kwam in de problemen met het perspectief. Zaterdag begon hij met een potloodschets, die hij later overtrok met viltstift – een worsteling die essentiële tekenvragen opriep als: wanneer is iets zo donker dat je het zwart maakt, wanneer laat je het wit… In het eindresultaat is deze onzekerheid niet terug te zien: een strakke, heldere tekening neergezet met trefzekere lijnen.

Ingrid Terpstra maakte een sfeervolle schets van een kerkraam en het silhouet van de preekstoel. Ze hield de tekening met opzet leeg. Op een andere tekening schetste zij een kroonluchter. Ze maakte een eerste opzet met potlood, ging dan verder met een heel fijne zwarte micron-pen (de preekstoel) of bruine inkt (de lamp). Uiteindelijk werden de tekeningen ingekleurd met aquarelverf.

Marcel Lieverdink maakte deze prachtige tekening van de preekstoel. Hij begon met een lichte potloodschets en werkte dan verder met grijze markers (Copic). Hij begon met de lichtst grijze marker en werkte dan in laagjes steeds donkerder naar het eindresultaat. Een tijdrovende manier van werken, maar het resultaat is er dan ook naar.

Deze tekeningen zijn gemaakt door tekenaars van wie ik de naam helaas niet ken. Het laat zien hoe verschillend de tekenaars te werk gaan, en hoe verschillend de resultaten zijn die ze bereiken: een reden op zich om mee te doen aan dit soort schetsbijeenkomsten. Dat brengt me op mijn enige puntje van kritiek: jammer dat er geen moment werd georganiseerd aan het eind van de middag om elkaars werk te bekijken.

Ten slotte nog even mijn eigen favoriete schets uit de Grote Kerk: het grote orgel achterin de kerk. Getekend met een vulpen met grijze inkt en daarna ingekleurd met aquarelverf. Ik was al vroeg in Zwolle en maakte ook wat schetsen buiten de kerk, die je kunt bekijken op mijn blog.

Alle foto’s in dit verslag zijn gemaakt door Gesine, behalve die van de voltooide tekening van Marcel Lieverdink.