door Roger Klaassen

Zaterdag 24 februari deed ik mee aan de sketchcrawl van de Urban Sketchers Rotterdam in Rotterdam CS. Er kwamen ruim 20 tekenaars bij elkaar om het architectonische spektakel op papier te kunnen vangen. Het was buiten bijzonder koud en er stond een flinke wind (die door alle hoogbouw uit alle richtingen tegelijk aanviel), dus de meesten van ons zochten een plekje binnen. Ik verzamelde een aantal tekeningen met hetzelfde thema: de stationshal. Het mooie van Urban Sketchersbijeenkomsten vind ik dat hetzelfde onderwerp op zoveel verschillende manieren in beeld wordt gebracht, door heel ervaren tekenaars en beginners.


De eerste tekening is van Anne-Rose Oosterbaan. Een zeer ervaren schetser, ik kom haar overal tegen tijdens Urban Sketchersbijeenkomsten. Zij schildert eerst de kleurvlakken en maakt daarna in razendsnelle halen de tekening. En dat moet ook wel, want het in papier dat zij gebruikt vloeit de inkt heel snel uit.


Carlos Meneses tekent strips, characters en graffiti. Dit was de eerste keer dat hij meedeed aan een Urban Sketchers Sketchcrawl. Hij wil zijn perspectieftekenen verbeteren, om zo zijn strips van betere achtergronden te kunnen voorzien. Voor een eerste poging is het bewonderenswaardig hoe hij de grote hal met zijn moeilijke driekhoekige vorm op papier heeft gekregen. Uit esthetische overwegingen liet hij een vuilnisbak achterwege, maar het is hem vergeven. Voor de longboards of surfplanken die hij maakt mag hij het label ‘100% Made in Aruba’ voeren, zelfs als hij die in Nederland maakt – of dat ook voor deze schets geldt?


De glazen wand met de letters ‘Centraal Station’ en daarachter de Rotterdamse hoogbouw was een terugkerend thema afgelopen zaterdag. Alyce Zandbergen maakte een heel precieze tekening van de letters en de kozijnen in de glaswand van de stationshal en het landschap daarachter. Het contrast tussen voorgrond en achtergrond is prachtig. Bonuspunten voor de mooie, zachte kleuren.


Ivy Aung-Yueng Pui’s schets heeft een vrijwel identiek uitgangspunt als de vorige tekening. Ook hier is het contrast tussen binnen en buiten mooi uitgevoerd. Ivy komt oorspronkelijk uit Hongkong, en voelt zich helemaal thuis tussen de Rotterdamse hoogbouw. Gelukkig had onze trein een fikse vertraging en mochten we er een uur langer blijven.


Richard Venema had vanuit zijn hoekje slechts zicht op de letters ‘Station’. Hij kon zich daarom goed concentreren op het ruimtelijk weergeven van de letters en de stalen frames rond de ramen. Ook Richard moest een uur langer op Rotterdam CS blijven vanwege een wisselstoring. Dat had nog extra schetsen op kunnen leveren, maar helaas – het was te gezellig.


Jeffrey de Bruin maakte een schets met het VVV-kantoor in een hoek van de stationshal. Mede doordat hij zijn schetsboekje staand gebruikte, komt de duizelingwekkende hoogte van de hal goed over.


Dit is mijn eigen schets van de stationshal. De zigzaglijn van het dak, binnen en buiten, spiegelingen en transparanties maakten het een lastig klusje. In tegenstelling tot Carlos heb ik de vuilnisbak op de voorgrond niet achterwege gelaten, maar had dat uit esthetische overwegingen misschien ook moeten doen.


En jazeker, er waren ook mensen die de kou trotseerden en naar buiten gingen. Eén van deze dappere bikkels was Judith Spijk. Nu hoorde ik van haar dat ze gewapend was met heel speciale handschoenen waarmee ze haar tekengereedschap klemvast vast heeft, maar desondanks: respect. En een mooie schets ook!


De onvermijdelijke groepsfoto. Sommigen van ons laten trots hun schetsboek zien, anderen houden de handen liever warm in de zakken. Voor beide mogelijkheden heb ik begrip.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tekeningen gemaakt – mijn excuses aan iedereen die niet aan bod is gekomen in mijn verslag. Veel ervan zijn te zien op de Facebook-pagina van de Urban Sketchers Rotterdam.

Miryam & Jeffrey, bedankt voor de organisatie!