door Roger Klaassen
Tijdens de Sketch Day in Maastricht, twee jaar geleden, maakte ik kennis met Gertjan Velthuizen. Zijn schetsboek viel me meteen op: waar de meesten van ons op één plek één tekening maken en dan weer verder gaan, maakte hij verschillende kleine tekeningen van dezelfde plek. Zo zag je op een pagina verschillende aspecten van een locatie. Ik herinner me ook nog heel goed de treinreis terug. Tussen Maastricht en Eindhoven, waar onze wegen scheidden, zaten we gebogen over onze verfdoosjes te praten over een speciale kleur blauw – hetgeen leidde tot gefronste wenkbrauwen bij onze medepassagiers. Maar vooruit, dat zijn mijn verhalen – laten we luisteren naar die van Gertjan zelf.
Gertjan Velthuizen is op het moment van schrijven 56 jaar, is getrouwd, heeft 2 kinderen en inmiddels 3 kleinkinderen. Hij woont in Rijsoord en werkt als onderhoudsmonteur bij de technische dienst van een houtverwerkend bedrijf.
Tekenen – het begin
‘Ik teken al vanaf dat ik een potlood vast kon houden. Ik heb wat cursussen en workshops gedaan, ooit voor de aardigheid een basis diploma illustratief tekenaar gehaald bij de LOI. Maar ik had altijd moeite om enig mate van regelmaat in mijn tekenwerk te krijgen. Soms tekende ik jaren niet, meestal door spookvragen in het brein (waarom teken ik eigenlijk, ik ben toch niet goed genoeg, waar doe je het voor, wat levert het nou op…), en dan weer een tijd fanatiek en heel intensief.’
‘Ik teken zowel uit de fantasie als naar de werkelijkheid, binnen maar ook buiten: landschapjes en stadsgezichten. Door het lezen van ‘The Creative License‘ van Danny Gregory, een aanbevelenswaardig boek, begonnen wat kwartjes te vallen… en de spookjes te verdwijnen.’
Gertjan & urban sketching
‘Via het internet stuitte ik op een lokale sketchcrawl, gebaseerd op de wereldwijde sketchcrawls van Enrico Casarosa (Sketchcrawls internationale site – Sketchcrawl Nederlandse site). Dat was erg inspirerend, maar er waren slechts 4 sketchcrawls per jaar. Zoekend op het net naar meer teken-activiteiten vond ik de Urban Sketchers en m’n eerste urban sketch crawl was 17 september 2016 in Antwerpen. Een geweldige ervaring!’
Inmiddels is Gertjan een aantal sketchcrawls en sketch days verder en aan de eerste goed ervaring werden nieuwe toegevoegd. ‘Wat ik mooi vind aan de Urban Sketchers Sketch Days? Het maakt niet uit wat je niveau van tekenen is, wat voor materialen je gebruikt. Leeftijd, gender, religie, politieke keuze, handicap, ras, financiële staat, het maakt allemaal niet uit: iedereen kan en mag meedoen. Een eenvoudig pennetje en een simpel tekenboekje, meer heb je niet per se nodig. Maar… meer gebruiken mag natuurlijk wel!’
Materialen
Zoals velen van ons gebruikt Gertjan vulpennen met watervaste inkt. ‘De pennen zijn onder andere Lamy Safari’s (F en EF punt) en een TWISBY Eco (EF). Ik vul de pennen met inkten Noodlers Black en Noodlers Brown #41.’
‘Voor de kleur gebruik ik aquarelverf van Winsor Newton, de artist quality (heet tegenwoordig professional) in halve napjes. Ik gebruik diverse setjes door elkaar, maar de basiskleuren zijn: lemon yellow, yellow, permanent rose, red, yellow ochre, sap green, winsor blue (green shade), french ultramarine, raw umber, burnt umber, burnt sienna. En uiteraard heb ik een aantal waterpenselen! Ik denk dat dat toch wel DE uitvinding voor de Urban Sketcher is!’
Gertjan is echter niet eenkennig: ‘Ik teken ook met fijnschrijvers van alle bekende merken met watervaste inkt. Ook mag ik graag met Oostindische inkt tekenen en dat breng ik aan met rietpen, kroontjespen, of penseel.’
Het papier: ‘Op het moment gebruik ik vooral de tekenboeken van ‘Pink Pig’. Het formaat is A5 en hun off-white 150 grms cartridge papier vind ik top. Ik teken op beide zijden met inkt en aquarel en dat gaat goed. Bij een wat zwaardere wassing bobbelt het papier een beetje, maar ik vind dat niet erg. Deze boekjes hebben een spiraalbinding, waardoor je dus het boekje helemaal open en om kunt slaan en het formaat een discrete A5 blijft. Bovendien ligt het boekje op een scanner altijd plat. Nadeel is dat je niet zo makkelijk op de volgende pagina door tekent omdat de spiraal er tussen zit en dat de kans bestaat dat een tekening op z’n kop staat omdat je het boekje hebt omgedraaid. De ‘Pink Pig’-boekjes met aquarel papier gebruik ik ook, prima papier.
Ervaringen, favoriete onderwerpen en een filosofisch slot
Echt nare ervaringen heeft Gertjan niet gehad bij het buiten tekenen. ‘Wel eens een hond die mijn kruk met spullen erop omverliep en daarna het waterbakje met verfwater van een medeschilder leeg zabberde. Of een plots opstekende hagelbui.’
‘De ervaringen met voorbijgangers zijn bijna altijd positief. Je moet nog wel eens aanhoren van die oom die zo geweldig kon schilderen of de kennis die zo prachtig tekent of dat ze zelf absoluut niet kunnen tekenen maar de meesten vinden het prachtig wat je maakt. Je hebt vaak leuke gesprekjes.’
Gertjan tekent graag bomen en planten: ‘Ik teken graag in parken of in natuurgebiedjes.’
‘Bij een urban sketch zal ik ook vaak proberen wat ‘natuur’ erin te tekenen, al is het maar een plantje of een boom. Verder vind ik eigenlijk alles leuk om te tekenen en heeft iedere plek wel iets wat je kunt tekenen, hoewel je het niet altijd direct ziet. Ik denk dat hierin ook een beetje de uitdaging ligt om juist dat te zien en te tekenen. Ik mag ook graag wat tekst gebruiken in mijn tekeningen. Dat wordt dan wezenlijk onderdeel van de tekening.’
We vragen de geïnterviewden altijd naar hun favoriete schetsen. Tot nog toe hadden onze urban sketchers daar geen moeite mee, maar Gertjan reageert filosofisch: ‘Ik heb niet echt favoriete schetsen. Eigenlijk is mijn favoriete schets degene waar ik aan bezig ben! En m’n mooiste tekening? Die maak ik morgen! Dat je tekent is van groter belang dan wat je tekent!’
Dat knopen we in onze oren! Dank je wel voor je medewerking aan dit interview, Gertjan. De volgende keer gaan we naar Zeeland en maken we kennis met Christien van Driel.
Recente reacties