Gaston in Eutin – foto bij een artikel in de Lübecker Nachrichten – fotograaf onbekend.

door Linda Toolsema

Deze maand reizen we voor het interview met een urban sketcher af naar Limburg. Gaston Graaf (47) woont in Sittard, met zijn vriendin en drie dochters. In het dagelijks leven werkt hij als projectleider bij de provincie Limburg. In zijn vrije tijd is hij vooral met muziek bezig. Hij speelt gitaar en piano (dat laatste niet zo goed, naar eigen zeggen), en is gitarist in de band 32 Ohm. Ook reist hij graag.

Excuus om rustig te zitten

Ongeveer 5 jaar geleden maakte Gaston kennis met het fenomeen ‘Urban Sketching’, via Ruud Otten met wie hij destijds samen in een band speelde. ‘Ik ben eens gaan rondkijken op de Facebook-pagina van de wereldwijde Urban Sketchers Group en een wereld ging voor mij open. Dat wilde ik ook! Zittend op een Italiaanse piazza met een wijntje en dan de omgeving schetsen.’ Gaston schafte wat tekenmateriaal aan en deed een paar eerste voorzichtige pogingen. Het duurde een tijdje voordat hij zijn eerste resultaten op de Facebook-pagina van de USk-groep durfde te posten.

Valencia. Vaak is het lastig om te bepalen hoe je je object het beste afkadert. Maar vaak word je geholpen door wat je ziet. In deze schets heeft Gaston handig gebruik gemaakt van de aanwezige bomen.

Gaston vindt het tekenen op locatie erg leuk om te doen. ‘Het is een soort excuus om ergens rustig te gaan zitten en de tijd voor een tekening te nemen. Ook neem je je omgeving op deze manier beter in je op.’ Door het tekenen is hij anders gaan kijken. ‘Als ik nu door een stad loop, kijk ik rond, op zoek naar opvallende details, mooie perspectieven of bijzondere schaduwen.’

Fineliners en brushpennen

Gaston heeft al veel verschillende materialen uitgeprobeerd. Hij bekent: ‘Het is mij nog niet gelukt om een tekenwinkel te verlaten zonder nieuw materiaal te kopen.’ Uiteindelijk valt hij steeds op hetzelfde terug: fineliners en brushpennen. Af en toe werkt hij met aquarel. ‘Maar op de een of andere manier werken monochrome tekeningen voor mij het best. Ik vind het een uitdaging om met beperkte middelen zoveel mogelijk ‘kleur’ en diepte in een tekening aan te brengen.’

Kasteel in de Voerstreek [redactie: volgens ons is dit het Kasteel van Buysdael]. Een voorbeeld van een monochrome tekening met arceerwerk. Met arceringen heeft Gaston getracht de tekening diepte te geven.

Details en arcering aanbrengen vindt hij prettig met fineliners. Daar gebruikt hij bijpassende brushpennen bij voor de donkere delen en de schaduwen. ‘Ik heb ook een stapel vulpennen, maar voor het werk onderweg vind ik fineliners praktischer.’ Fineliners en brushpennen heeft Gaston in meerdere sets, elk met een eigen kleur.

Favoriete schetsboeken zijn het Hahnemühle Watercolour Book en de Strathmore Art Journal met bruin papier, beide op A5-formaat. Dat past altijd in een tas. Gaston houdt van dat kleine formaat. Het zorgt ervoor dat hij selectief moet zijn in wat hij tekent en dat hij binnen een uur zijn schets af kan hebben.

Leuke aspecten

Gaston heeft eigenlijk alleen maar leuke ervaringen met urban sketching. Hij vindt het leuk dat als hij buiten aan het tekenen is, hij bijna altijd aanspraak krijgt. Mensen komen kijken wat je doet en vinden het erg interessant.

Keulen

Het liefst tekent Gaston gebouwen of een stedelijke omgeving. Dat hoeven niet alleen maar pittoreske scènes te zijn. ‘Ik kijk vooral of er leuke aspecten zijn, zoals een bepaalde schaduw of dieptewerking.’ Bijvoorbeeld in de bovenstaande schets uit Keulen. Deze tekening is gemaakt bovenop een parkeerdek in een winkelcentrum in Keulen. ‘Toen ik er uit de auto stapte, viel mij het mooie samenspel op van de hijskranen tegen het stedelijk silhouet en de donkergrijze wolken op de achtergrond. Het lukte mij om dat beeld snel vast te leggen, voordat de regen met bakken uit de hemel viel.’

Chicago

De tekening hierboven is van een achterafsteegje in een buitenwijk van Chicago. Daar vielen Gaston de dieptewerking van het steegje en de elektriciteitsdraden op. Door deze op het bruine papier te tekenen kon hij er met witte accenten nog meer diepte aan geven. Op deze manier benadrukt Gaston de aspecten die hem aantrekken in de scène, wat resulteert in bijzonder sfeervolle tekeningen.

Hartelijk dank voor je verhaal en je schetsen, Gaston. De volgende keer gaan we van het zonnige zuiden naar het hoge noorden en maken kennis met Rienk Vlieger.