René Onclin in actie.

door Roger Klaassen

In dit interview maken we kennis met een echte Amsterdammer: René Onclin. Voordat we René aan het woord laten, rekenen we eerst af met een hardnekkig misverstand: de naam ‘Onclin’ spreek je niet uit op z’n Frans, maar op z’n Amsterdams – Onk-lin. Onthouden!

Wie René al een tijdje volgt op onze Facebookpagina of op Instagram, weet dat René een aardige catalogus in tekeningen aan het opbouwen is van architectuur in en om Amsterdam (en ook wel verder van huis). De tekeningen zijn helder en duidelijk, en er staat altijd wat informatie bij over de architect, het bouwjaar en bijzonderheden van het gebouw of brug. Ik vind het leuke ervan dat René de minder pittoreske onderwerpen niet uit de weg gaat.

Rijksmuseum (1885), bijgebouw en tuin, ontworpen door P.J.H.Cuypers (1827-1921)

René (62 jaar jong) is een geboren en getogen Amsterdammer: ‘Samen met mijn vrouw woon ik alweer de nodige jaren in de mooie Rivierenbuurt in het zuiden van de stad. Onze drie kinderen zijn inmiddels het huis uit.’

‘Na een loopbaan binnen het onderwijs op verschillende niveaus ben ik uiteindelijk bij de Hogeschool van Amsterdam terecht gekomen. Daar heb ik eerst bij de pabo gewerkt en nu houd ik mij bezig met projecten op divers gebied binnen de Hogeschool.’

Nieuwe Centrale hal (2013) Rijksmuseum ontworpen door Cruz en Ortiz

‘Hoewel ik oorspronkelijk ben opgeleid als docent handvaardigheid en tekenen deed ik hier niet veel mee. Via het boek ‘Everyday Matters‘ van Danny Gregory (mede-oprichter van Sketchbook Skool) kwam ik ongeveer 15 jaar geleden met tekenen en vervolgens ook met urban sketching in aanraking. Naast mijn werk ben ik tekenen weer gaan gebruiken als afleiding en uitlaatklep voor de hectiek van alle dag. Met als resultaat dat dit een steeds grotere en belangrijke rol is gaan spelen in mijn leven.’

Eregalerij, eerste etage Rijksmuseum
Schilderij ‘Zomerweelde’ van Jac van der Looij (1855-1930, hets childerij is van ca. 1897) in het Rijksmuseum. Bij dit schilderij was ik onder de indruk van de wilde blauwe bloemen op de voorgrond.

Materialen

René is wat papier betreft een omnivoor te noemen. Hij gebruikt zowel schetsboeken als losse vellen van verschillende formaten. Het onderwerp dat hij wil tekenen bepaalt zijn keuze wat te gebruiken. Als hij een fijn papier vind, bindt hij er ook wel zelf boekjes van.

‘Op dit moment gebruik ik vaak 200 grams standaard papier van Van der Linde (het huismerk van de Amsterdamse kunstenaarsmaterialenzaak Van der Linde), en schetsboekjes van Hahnemühle en Moleskine.’

Het postkantoor, onderdeel van het Schip (1917-1920), een beroemd Amsterdamse School gebouw, ontworpen door Michiel de Klerk (1884-1923). De kleuren, de vloeiende lijnen gecombineerd met de details en ornamenten fascineren mij nog steeds.

En ook wat gereedschap betreft hanteert hij een uitgebreid assortiment: ‘Ik ben zeer tevreden over de Staedtler watervaste pigment liners. Voor (dekkend) wit gebruik ik Uni Posca Markers. Dan heb ik ook de Pentel Pocket Brush pen standaard in mijn etui. Datzelfde geldt voor mijn Lamy vulpen gevuld met Platinum Carbon inkt. Omdat ik graag laag over laag werk gebruik ik verschillende diktes van pennen en heb ik vaak ook brushpennen in zwart en wit bij me.’

‘Voor kleur gebruik ik Talens Van Gogh aquarelverf. Als ik meer tijd wil nemen dan neem ik Talens Ecoline Brush Pennen mee. Op dit moment ben ik ook erg blij met het zwarte watergrafiet (Artgraf) van Viarco. Dit is erg goed voor schaduwpartijen.’

Hotel New York (1901-1917) in Rotterdam, ontworpen door: Muller, Drooglever, Fortuyn en van der /Tak. De combinatie van oude en nieuwe architectuur gaf mij de doorslag om dit te maken.

Urban Sketching in de praktijk

Ook al moet René meestal even een drempel overwinnen om ergens in de stad te gaan tekenen, bevalt het tekenen op locatie hem erg goed: ‘De reacties zijn altijd positief. Men is benieuwd waarom je gaat zitten tekenen, of een tekening wellicht te koop is, of de auto van de toeschouwer er toch ook wel op komt te staan, of er een foto van je gemaakt mag worden?’

Het liefst tekent René architectuur: ‘Ik heb iets met architectuur in brede zin. Ik wil ook graag weten wie de architect is/was en wanneer iets gemaakt is. Dit geeft het geheel meer context voor mij. Naast het tekenen van gebouwen aan de buitenkant vind ik het ook leuk om binnen te tekenen. Het gaat mij dan meestal om de constructies en de lichtwerking. Grote openbare gebouwen lenen zich hier het beste voor.’

Station Rai, Amsterdam (1981), ontworpen door: Koen van der Gaast (1923-1993), Alle constructies en kleuren in dit pand maken het een kunstwerk op zich voor mij.

Tips

René heeft een paar tips voor mooie tekenloacties in Amsterdam: ‘Wat betreft mooie locaties denk ik aan de ‘Amsterdamse school’ panden in diverse delen van Amsterdam.’ Een overzicht van de mooiste voorbeelden van de Amsterdamse School kun je hier vinden.

‘De beste tip die ik kreeg was het Rijksmuseum. Of dit nu de kunstwerken zijn, het gebouw of de tuin, overal waar je kijkt zie ik mogelijkheden om te tekenen. Het museum is ook erg gastvrij en organiseert ook geregeld teken activiteiten voor de bezoekers.’ In zijn tekeningen bij dit interview laat René een aantal bekende en onbekende plaatsen van het museum zien.

Silodam, Amsterdam Noord (2002), ontworpen door MVDRV. Ik ben zelf ook in dit gebouw geweest en niet alleen de buitenkant heeft specifieke kleuren, hetzelfde geldt voor de binnenkant. De stad heeft hier weer een nieuw gezicht gekregen.

Bedankt voor je verhaal, René – we houden ons aanbevolen voor een dagje architectuur tekenen in Amsterdam.