door Anne Rose Oosterbaan

Dit is deel twee van een serie, boordevol inspiratie. Vaak zie ik op internet hoe een urban sketcher een oplossing vindt voor een probleem dat ik eerder had.
In deze serie deel ik mijn vondsten, het is mijn persoonlijke keuze. Ik neem je graag mee op mijn reis door tekenland. Geniet van wat je ziet; misschien brengt het je op een idee.
Bij alle tekenaars staan klikbare internetlinks naar meer werk van ze; volop inspiratie dus. Zo kan het ook.

Als je een plek hebt gevonden waar je wilt tekenen, is het handig om eerst even de tijd te nemen om rond te kijken.
Wat wil je tekenen? Pak je telefoon, open de foto-app en kijk door het venster. Nu kun je een mooie compositie zoeken. Focus je op één ding, later kun je bepalen of je meer wilt tekenen.
Je hoeft niet alles te tekenen of in te kleuren, blijf denken aan wat je écht wilt zien op je schets, wat is je verhaal? Begin daarmee, teken dat met aandacht. Er zijn veel mogelijkheden om het oog van de kijker naar jouw onderwerp te dwingen. Kijk je mee hoe andere tekenaars dat hebben aangepakt? Zo kan het ook.

Asnee Tasna is architect, woont in Bangkok (Thailand). Over zijn tekeningen zegt hij: ‘Schetsen heeft me geholpen een andere kant van het leven te ontdekken. Ik vind geluk in iets dat geen geldwaarde heeft: tekenen en schetsen. Ik heb geen geduld voor details; ik geniet van het spelen met vormen en kleuren’.
Deze schets (Klongsan) is simpel en snel getekend. Toch zien we alles. Door het beperkte kleurgebruik vraag ik me af wat ik achter de poort kan vinden, ik wil naar binnen.

Pedro M. B. Cabral, architect uit Lissabon (Portugal), vat zijn leven als volgt samen: ‘Ik teken, zeil en loop op reis’. Na het Symposium in Amsterdam ging Pedro naar het Rijksmuseum om de Nachtwacht te bekijken. Hij wist dat hij er niet met waterverf mocht werken en gebruikte daarom viltstift en kleurpotloden. Toch kreeg hij een berisping: Pedro leunde even tegen een muur. Meteen kwam er een suppoost op hem af: Pedro mocht niet tegen de muur leunen omdat alles met de hand was geschilderd!
Door alleen het schilderij in te kleuren, trekt ons oog direct naar dat kleine stukje van zijn tekening. Focus op de Nachtwacht, knap gedaan.

Sketch Tour Portugal nodigde twee sketchers uit die graag wandelen en tekenen: onze Linda Toolsema werd vergezeld door de Portugees Pedro Cabral. Samen liepen ze via lange en goed gedocumenteerde wandelroutes in Alentejo en de Algarve naar bijzondere locaties, waar ze natuurlijk ook tekenden.

Steve Faraday is grafisch ontwerper uit Karlsruhe (Duitsland). Steve tekent altijd ter plekke in zijn schetsboekje; hij gebruikt dunne viltstiften voor de lijnen, dikke stiften voor de grote vlakken. Hij brengt graag groot contrast aan in zijn tekeningen. Soms scant hij zijn tekening bij thuiskomst en voegt dan digitaal egale kleurvlakken toe.
Steve focust op details van zijn stad, ziet situaties die een ander over het hoofd ziet. In dit geval vielen de rode kranen hem op en heeft hij alleen de omtrek van de skyline getekend. Meer had hij niet nodig.

Feliu Renom uit Palma (Mallorca, Spanje) was tot voor kort longarts. ‘Toen ik geneeskunde studeerde, maakte ik illustraties bij mijn aantekeningen. Omdat ik goed was in het tekenen van anatomie, kon ik die notities aan mijn medestudenten verkopen’. Renom heeft geen teken­opleiding gevolgd, hij schetst omdat het hem plezier en rust geeft.
Nu Feliu is gestopt met werken, heeft hij volop tijd om te tekenen en om zijn groep Urban Sketchers Mallorca te beheren. Vrijwel altijd werkt Renom ter plekke.
Deze tekening van de trap zit heel slim in elkaar. Door de vorm van de trap lopen we met onze ogen de treden op om te zien wat er boven te vinden is. Hier dwingt de trap ons om te focussen op de huizen in de verte.

Karen Jones is architect en komt uit Manchester (Engeland). ‘Ik werd architect omdat ik dan kon tekenen. Tekenen met de hand is voor mij een vorm van denken en er is geen computer die dat creatieve proces tussen hand en geest kan overnemen’. Toen Karen vier jaar geleden op haar werk volledig op de computer moest werken, heeft ze ontslag genomen. Ze ontwerpt nu weer vaker met de hand en haar klanten waarderen dat. Ze worden beter bij het ontwerpproces betrokken en begrijpen dat er nog van alles is aan te passen.
‘Tekenen is voor mij een vorm van meditatie, ik concentreer me volledig op mijn omgeving. Ik voel me leven’.
In deze tekening van St Paul’s Cathedral (Londen) heeft Karen weinig kleur gebruikt; alleen een paar felle kleuren bij de kerk. De gele kleurstrook langs de gevels (links) trekt ons oog naar de kerk.

John Harrison is grafisch ontwerper en woont in Leeds (Engeland). John vindt zijn inspiratie in de Yorkshire Dales in het Lake District. Hij is altijd op zoek naar plekken met een sterk contrast tussen licht en schaduw.
John is een actieve urban sketcher en geeft veel workshops. In dit geval heeft hij een potloodtekening gemaakt van een Swaledale-schuur in de weilanden onder Gunnerside en daarna een gedeelte rap en los ingekleurd. Waarom niet alles ingekleurd? Dat vind hij niet nodig, nu kijken we meteen over het muurtje heen naar de schuur in de verte.

Jean Paul Schifrine, gepensioneerd architect te Yvelines (Frankrijk): ‘Ik gebruik nooit een potlood; ik teken direct met een dunne viltstift en breng daarna kleur aan met waterverf’. Schifrine tekent uiterst nauwkeurig, dat zie je op het filmpje op YouTube. Daarna beslist hij wat en hoe hij zijn tekening inkleurt. In deze tekening heeft hij ervoor gekozen om de alleen opvallende torentjes van het kasteel in Trouville kleur te geven, de rest vrijwel niet. Dat is ook niet nodig, we zien genoeg. Schifrine zegt meestal tussen de één en twee uur aan een tekening te werken.

Park Sunga is kunstenaar, grafisch ontwerper en freelance illustrator uit Busan (Zuid-Korea). Ze geniet van het onvoorspelbare effect van aquarelverf.
Hier zie je het torentje van het postkantoor in Ljubljana (Slovenië). Sunga kijkt zorgvuldig, maakt een grote vlek van waterverf waarbij ze kleuren door elkaar laat lopen. De witte vlakken die ze open laat zijn daarbij van groot belang. Pas daarna tekent ze stukjes die ze interessant vind, verder niets. Sunga vindt dat de kijker de tekening in gedachten moet kunnen aanvullen. ‘Ik geef de kijker aanknopingspunten door alleen een paar details te tekenen. Als de kijker niets heeft om contact mee te maken, heb ik het gevoel dat ik als tekenaar niet voldoende heb gedaan’, meent Sunga.

Don Low is een zelfstandig illustrator uit Singapore. Zijn passie is tekenen en schetsen; hij tekent alles wat los en vast zit. Hij is heel handig in het tekenen van mensen. Hoe meer, hoe beter; kijk maar eens op zijn Flickrpagina.
In deze tekening, waar mensen bezig zijn met de aanleg van een nieuwe weg, heeft hij goed gekeken. Er stond een boom in de weg, in dit geval geeft dat deze tekening een basis, houvast. En diepte. Toen de tekening klaar was, heeft Don besloten alleen de wegwerkers en de graafmachine in te kleuren, waarmee hij de nadruk legt op de actie. Don zegt er zelf over: ‘Ik denk dat bij een compositie alles draait om contrast: contrast van tonen, kleuren, schaal of proportie, gebruik van negatieve ruimte en texturen’. Ook de boom heeft een toefje kleur; dat heeft hij zorgvuldig, terughoudend gedaan.

Julia Sverchuk is geboren in Moskou (Rusland). Haar familie emigreerde in 1994 naar Amerika en sindsdien woont Julia in Brooklyn, New York (Verenigde Staten). Ze werkt als creative director en illustrator. Ze is bijzonder goed in het tekenen van reportages, maar is ook handig op digitale media. Zo heeft ze een prachtige serie tekeningen op haar telefoon gemaakt.
Voordat ze aan een tekening begint, denkt ze zorgvuldig na over het idee dat ze wil over­brengen. Ze denkt hardop door een aantal hele kleine schetsjes te maken, thumbnails. Op die manier kan ze haar idee zien, zonder zich in dit stadium te verliezen in details van de ‘echte’ tekening. Dat proces zie je in deze tekening terug: het gaat om de bloemen, maar zonder de mensen en het pand erbij zou het een saaie tekening zijn geworden. De kleur en simpele lijnen versterken elkaar. Meer is er niet nodig. Ook Julia focust voordat ze start met tekenen.

Wil je nog meer inspiratie? Kijk dan eens naar deze filmpjes op YouTube.

Vind je het handig om deze inspiratieblog te bewaren? Klik dan HIER om de pdf te downloaden. Handig voor later, als je voor hetzelfde probleem staat. Op deze pdf staan veel klikbare internetlinks, zodat je op je gemak nog wat verder kunt rondsnuffelen. Veel plezier! Zo kan het ook.

De eerste aflevering van ‘Zo kan het ook’ gemist of nog eens teruglezen? Klik dan HIER.

De volgende keer: Oeps, er staat een boom in de weg. Wat nu?

Alle tekenaars hebben toestemming gegeven voor het gebruik van hun tekening in deze blog.