door Anne Rose Oosterbaan

Dit is deel drie van een serie, boordevol inspiratie. Vaak zie ik op internet hoe een urban sketcher een oplossing vindt voor een probleem dat ik eerder had. In deze serie deel ik mijn vondsten, het is mijn persoonlijke keuze. Geniet van wat je ziet; misschien brengt het je op een idee. Bij alle tekenaars staan klikbare internetlinks naar meer werk van ze; volop inspiratie dus. Zo kan het ook.

Oeps, je ziet een mooi gebouw of indrukwekkend uitzicht, maar er staat een boom in de weg. Vervelend? Helemaal niet, juist fijn. Het duurde een aantal jaren voordat bij mij dat kwartje viel, maar een boom in de weg heeft veel voordelen, vooral als het om een ingewikkeld gebouw gaat. De boom geeft diepte aan je tekening en als je de boom eerst tekent, kun je daarna het gebouw erachter tekenen. Kleine foutjes zie je dan niet meer. Als het om een groot, symmetrisch gebouw gaat, verberg ik het liefst de helft van het gebouw achter de boom, ik ga al die raampjes toch niet tweemaal tekenen?
Ook als je in een schetsboek werkt, kan zo een boom uitkomst bieden: zet hem in het midden, precies over de rug van je boekje heen.
Zo, van dat probleem ben je ook af. Probeer het eens. Misschien bevalt het. Zo kan het ook.

English version: click HERE.

Jörg Asselborn is grafisch ontwerper en illustrator in Wiesbaden (Duitsland). Jörg heeft altijd een schetsboek bij zich en hij tekent alles wat hem raakt. Op deze tekening zien we het paviljoen in de Chinese tuin van het Bethmann park in Frankfurt. De boom geeft diepte aan de tekening. Hoewel de boom voor een gedeelte vóór het paviljoen staat, weten we precies hoe de rest van het gebouwtje er uit ziet.

Nicolas Doucedame was freelance grafisch ontwerper/illustrator en woont in Rognes, dicht bij Aix-en-Provence (Frankrijk). Het is een wonderlijke man: bij al zijn tekeningen staat dat er géén copyright op zijn werk zit. Nu Nicolas met pensioen is, gaat hij vaak op stap, bij voorkeur naar het buitenland, dat wil voor hem zeggen: ‘Meer dan 30 km van huis’. Op deze tekening die hij in Peypin-d’Aigues maakte, maakt de plataan onlosmakelijk deel uit van het terras en zorgt voor de hoognodige schaduw. Doucedame: ‘Door niet alles uit te werken, geef je de kijker de mogelijkheid om je tekening in gedachten aan te vullen. In een echt goede tekening heb je het gevoel er onderdeel van uit te maken, dat je er middenin zit.’

Harshad Arole is ondernemer (computergames) uit Poona, Maharashtra (India). ‘Tekenen op locatie en vastleggen wat je waarneemt is voor mij een manier om de essentie van een plek te vinden’. Harshad schildert eerst kleurvlakken en mengt zijn kleuren direct op het papier. Pas daarna tekent hij de details met een vulpen of viltstift, over de verf heen. Hij zegt erover: ‘Kleur fascineert me en speelt een bepalende rol in mijn tekeningen’. De boom lijkt achteloos neergekwast te zijn maar we geloven het beeld meteen. De boom is het middelpunt en is bepalend voor de sfeer van dit pleintje bij de tempel.

Ian Fennelly komt uit Hoylake, vlak bij Liverpool (Engeland). Ian zoekt bij voorkeur drukke plekken in de stad op, tekent en schildert snel en losjes, altijd op locatie: met waterverf, (water)penseel en dunne stiften. Hij werkt meestal twee tot drie uur aan een tekening. In deze tekening van de Bluecoat Courtyard in Liverpool heeft Ian met opzet de boom in beeld gezet. Hij heeft daarvoor moeten smokkelen met het gebouw, eigenlijk zit er te veel ruimte tussen de deur en de linker ramen. Ian weet dat, het is beter voor zijn tekening. Als ik het niet had gezegd, had je het vast niet gezien. Het is de boom die hier de hoofdrol speelt.

Rajesh Dhawan woont in New York (USA) en Praag (Tsjechië). Hij tekent zo veel mogelijk, wil zichzelf voortdurend verbeteren. In deze tekening van de Burcht in Český Krumlov (Tsjechië) lijkt de boom behoorlijk in de weg te staan. Maar Rajesh heeft gezien dat de vorm van de toren en de boom elkaar aanvullen: nu kijken we tussen de takken door naar dit deel van de burcht. De toren lijkt met de vorm van de boom mee te groeien.

Lis Watkins is illustrator en woont ten zuiden van Londen (Engeland). In haar vrije tijd gaat ze graag op pad in zuid-oost London en haar eigen stad Croydon; ze gaat ook vaak naar sketchcrawls van de London Urban Sketchers. Lis tekent meestal met pen en waterverf.
‘Ik houd van tekenen en ben nieuwsgierig, dus ik teken het liefst alles en overal. Gebouwen zijn geweldig omdat ze niet bewegen!’ In dit geval is het geen boom, maar het zijn de pilaren van het Fitzwilliam Museum in Cambridge die in de weg staan. Hoezo, in de weg? Gelukkig is Lis achter die pilaren gaan zitten, in plaats van ervóór.

Eric Nieder is architect en woont in Colmar (Frankrijk). ‘Het plezier van het tekenen is voor mij belangrijker dan het resultaat. Tekenen is een zoektocht, een introspectie, bijna een moment van meditatie.’In deze schets van de kas in de Hortus Botanicus Amsterdam heeft Eric handig gebruik gemaakt van de dikke boom, door die precies op de overgang tussen de twee pagina’s van zijn schetsboek te zetten.

James Dyson is architect uit Stockport bij Manchester (Engeland). In deze tekening van de kathedraal van York stonden er blijkbaar nogal wat bomen in de weg, die het zicht op de kerk belemmerden. James: ‘Zicht door de bomen, die ik heb weggelaten omdat ik het lastig vind om ze te tekenen.’ Tja, zo kan het ook, waarom moeilijk doen?

Pacos do Concelho, Avenida dos Aliados, Porto, drawn by James Hobbs, 2018.

James Hobbs, bibliothecaris en kunstenaar uit Stoke Newington, Londen (Engeland) tekent bij voorkeur met een dikke marker in een klein schetsboek. James wil zijn tekening vereenvoudigen, terugbrengen tot de essentie van de plek waar hij tekent. James: ‘Die dikke pen dwingt je om stevige lijnen te tekenen, zonder dat je er later iets aan kunt veranderen. Ik houd van dat risico. Afgezien van fietsen in Londen en het volgen van Engelse cricketteam neem ik niet veel risico’s. Ik werk het beste als ik snel werk, ik geef niet om foutjes’. Op deze tekening zien we het stadhuis van Porto. Wat we niet zien, is dat rondom James 800 andere schetsers tekenden, vlak voordat de afsluitende groepsfoto werd gemaakt. Het is maar een stukje van het pand; de bomen brengen dynamiek in de tekening. James heeft een aantal boeken geschreven, waaronder Sketch Your World en Pen and Ink.

Marc Taro Holmes is illustrator en woont in Edmonton (Canada). Aquarel is voor Marc een uitdagende dans: het penseel beweegt, bij elke handeling verandert het oppervlakte van het papier en je weet niet zeker hoe de verf zich gedraagt. Marc schreef een boek: The Urban Sketcher: Techniques for Seeing and Drawing on Location, inmiddels een klassieker. Stel je eens voor dat de boom niet voor het gebouw had gestaan, dat zou toch een saaie boel zijn geworden.

Wil je nog meer inspiratie? Kijk dan eens naar deze filmpjes op YouTube.

Vind je het handig om deze inspiratieblog te bewaren? Klik dan HIER om de pdf te downloaden. Handig voor later, als je voor hetzelfde probleem staat. Op deze pdf staan extra veel klikbare internetlinks, zodat je op je gemak nog wat verder kunt rondsnuffelen. Veel plezier! Zo kan het ook.

De volgende keer: Kleurpotloden, wat kun je er mee?

Alle tekenaars hebben toestemming gegeven voor het gebruik van hun tekening in deze blog. © Anne Rose Oosterbaan. Engelse vertaling: Erin Taylor.