Annet van den Oord – van Kempen

door Roger Klaassen

Annet van den Oord – van Kempen is sinds kort toegetreden tot het bestuur van de Stichting Urban Sketchers Nederland. Toen we haar benaderden of ze interesse had in een bestuursfunctie, reageerde Annet enthousiast: ze had net tijd en zin om iets te gaan doen waarvoor ze regelmatig op pad kon gaan, nu de kinderen groter zijn. ‘Binnen het bestuur wil ik graag bijdragen aan het mede-organiseren van schetsdagen: een mooie dag waar mensen zich welkom voelen en waarvan ze naar huis gaan met schetsen en inspiratie.’

Hoogste tijd dus voor een nadere kennismaking.

Annet is 48 jaar geleden geboren in een ‘heel mooi stukske Brabant’, namelijk in het gehucht Giersbergen, vlakbij het Nationaal Park Loonse- en Drunense duinen. Haar jeugd speelde zich dan ook grotendeels af in de natuur: ‘Ik had het voorrecht op te mogen groeien met een paar heel leuke buurmeiden. We ravotten en bouwden hutten in de bossen en toen we iets groter galoppeerden we daar op onze pony’s doorheen.’

Tegenwoordig woont ze ‘over de Maas’, waar ze haar vriendje leerde kennen, in het dorpje Wordragen, iets boven Den Bosch. Daar runnen ze samen een een champignonkwekerij en groothandel. ‘Nu de kinderen wat groter zijn geworden, vind ik het heel fijn in mijn vrije uren te tekenen.’ Naast haar eigen tekenwerk, organiseert Annet ook teken- en schilderworkshops in haar Studio Potlood. En sinds kort zet ze zich dus in voor Urban Sketchers Nederland.

Studio potlood. Deze kleine studio mag ik gebruiken om workshops in te geven.

Urban Sketching

‘In september 2017 nam ik voor het eerst deel aan een urban sketching bijeenkomst, de Sketch Day in Den Bosch. Daar vond ik precies waar ik naar zocht: ik teken en schets heel graag, en hoe leuk is dat om dat samen met mensen te doen met dezelfde hobby. Leren van anderen, het aandachtig kijken naar hoe zij het aanpakken en met welke materialen ze werken.’

Schets van de Tramkade in Den Bosch op bruin papier met unipin waterproof en kleurpotloden

Eén van de dingen die Annet aantrekt in urban sketching is de (relatieve) snelheid: ‘Ik maak geen werken met bijvoorbeeld olieverf die dagen of weken in beslag nemen. Ik houd van snel resultaat en een weergave van het moment en de sfeer.’

Voor inspiratie volgt ze de sociale media. ‘Natuurlijk volg ik veel schetsers op Facebook en Instagram. Degenen van wie ik het werk echt geweldig vind zijn: Pat Southern-Pearce, Inma Serrano, Nina Johansson en Róisin Curé.’ Bij Róisin volgde ze een urban sketching workshop in Galway, Ierland (zie hieronder meer over de lessen uit Ierland).

De Drie Linden, Giersbergen, waar ik opgroeide. Op bruin papier met potlood.

‘Ik werk graag met Unipin waterproof fineliner en aquarelverf. Maar ook met potlood op getint papier.’ Mij viel op dat de kleuren op Annets tekeningen op bruin papier zo helder zijn. Annet geeft haar geheim prijs: ‘Op het bruine papier werk ik met kleurpotlood (ik ben totaal niet merkvast dus pak wat voor me ligt), vaak eerst een laagje wit met daaroverheen een kleur. Soms voeg ik nog kleur toe met een Ecoline brush en witte lijnen met een Posca Pencil of voor dunne lijnen een gelpen, Uniball Pigment Ink.’

Amsterdam & Giersbergen

De leukste ervaring met urban sketching? Annet: ‘het Urban Sketchers Symposium in Amsterdam in juli 2019. Ik vind de stad heerlijk. En dan met al die sketchers… ik heb ervan genoten, ondanks het heel warme weer.’ Annet was één van de ruim 70 vrijwilligers die zich tijdens het Symposium in het zweet werkten. ‘Ik gaf me op als vrijwilliger. Wat er van ons verwacht werd: ik had toen nog geen idee. Maar het bleek een klein legertje van enthousiaste vrijwilligers in rode shirtjes, aangestuurd door een goed georganiseerd team. De saamhorigheid en drive tijdens deze (veeel) te warme dagen was prachtig om mee te mogen maken.’s Morgens waren we al vroeg in de kerk om instructies te krijgen. Daarna ging er een groep naar buiten met bordjes met namen van instructeurs die we omhoog staken om de workshopdeelnemers te verzamelen: een plein vol schetsers met materialen in de aanslag: herkenbaar aan het rode keykoord, een rugzak en een krukje. Ik mocht de workshops van Monika Wolk en Pat Southern Pearce begeleiden, twee gedreven USK-ers waar je met open mond naar luisterde en waarbij het schetsen er zo eenvoudig uitzag… totdat je probeerde hetzelfde op papier te krijgen! Ik heb genoten in Amsterdam en denk er nog vaak aan terug.’

Annet in actie tijdens het Symposium in Amsterdam

De vraag naar mooie tekenlocaties is voor Annet niet moeilijk te beantwoorden: ‘Ik teken graag in mijn studio, Studio Potlood op Giersbergen. Ik geef daar ook workshops.’ Annet en ik spraken daar begin januari af, om kennis te maken: de studio is gevestigd in een piepklein, lieflijk huisje dat vroeger diende als ijsjeswinkel. Ook de omgeving lijkt mij heel aantrekkelijk om buiten te tekenen: mooie natuur en schilderachtige boerderijen in een autoluw gebied – helaas was het op die januaridag zowel koud als nat.

Terug naar Annet: ‘Ik houd van afwisseling. Niet alleen de landelijke omgeving bij mijn studio, maar ook de stad vind ik heerlijk: Den Bosch, Amsterdam of een stadje tijdens vakanties.’

Lessen uit Ierland

‘In oktober 2019 nam ik deel aan een workshop van Róisin Curé in Ierland. Ooit heb ik daar gewoond en gewerkt, dus toen ik er in oktober terugkwam was dat voor mij heel bijzonder. Het groene en ruwe landschap, de Ieren die al eerder mijn hart hadden gestolen, altijd goedlachs en vol humor en dan natuurlijk aan het einde van de middag even een drankje in de pub. Daar ga ik zeker nog eens naar terug.’

Galway Ierland. Gorrib river, een onstuimige rivier midden door de stad, tijdens workshop van Róisin Curé. Lukt het om een vliegende meeuw te tekenen? En hoe geef je water weer?

Annet nam heel wat lessen mee terug uit Ierland: ‘Róisin leerde ons het tekenen in restaurants en pubs: wat staat er voor je op tafel? Start met de voorgrond, ga daarna verder met wat zich er achter afspeelt: de mensen en de sfeer van de pub. Gebruik slechts 3 a 4 kleuren. Breng lagen aan met je waterverf om schaduw te creëren.’ Ook lichtte Róisin het gebruik van een Fude-nib vulpen toe (zo’n vulpen met een gebogen punt). Zij heeft een Sailor pen, gevuld met watervaste, bruine inkt van De Atraments. Annet: ‘Ik vind dit heel mooi omdat de bruine lijnen meer overeenkomen mer de werkelijkheid, in het dagelijks leven zie je eigenlijk bijna geen zwarte lijnen.’ En dan de universele les voor elke tekenaar: oefenen oefenen oefenen!

Galway Ierland. Een moment om te leren: het gebruik van een minimaal aantal kleuren, schaduw op de tafel.

‘Het was geweldig in Galway. Na een hele dag tekenenen gingen we nog even iets eten en heerlijk nog een drankje doen in de pub. Róisin vertelde dat er in Ierland weinig passie is voor tekenen. Iedereen speelt een instrument of zingt, maar tekenen is een beetje vreemd. Zo waren we in het museum om te tekenen en kwam er vader met een zoon van circa 12 jaar langs. De jongen draaide zich om en kwam wat ongemakkelijk teruglopen. Hij vroeg verlegen wat voor materiaal Róisin gebruikte en vertelde over zijn tekeningen… hij wist echt alles over soorten papier, inkt, verf etc. Róisin moedigde hem aan om door te gaan met tekenen. Tot zijn vader wat knorrig naar hem toe kwam en hem weer meenam… vader zag niets in papier en potlood, hij vond zijn zoon waarschijnlijk geschikter als rugby- of Gaelic football speler.’

Bedankt voor je verhaal, Annet! We wensen je veel plezier en geluk in het bestuur van Urban Sketchers Nederland!

Wordragen in herfstkleuren.