door Anne Rose Oosterbaan

Dit is deel zeven van een serie, boordevol inspiratie. Het is een rare tijd. Het is koud, het regent en je wilt voldoende afstand houden tot anderen, zodat je veilig kunt tekenen. Een mogelijkheid is om vanuit de auto tekenen. Hier zie je hoe andere tekenaars dat doen. Zo kan het ook.

Tekenen in de auto? Waarom zou je? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:

  • Het is te koud of het regent. Zorg ervoor dat als je naar je tekenplek toe rijdt, je de verwarming lekker hoog zet, daar heb je later plezier van. Pat Southern-Pearce heeft eens een tekening gemaakt vanuit de auto met de ruitenwissers op maximum snelheid.
  • Of je maakt een lange reis, zit als passagier naast de bestuurder en je verveelt je te pletter. Je pakt je tekenspullen en je schetst wat je ziet: het voorbij vliegende landschap. Virginia Hein doet dat vaak en heeft er zelfs een boek over geschreven: hoe teken je een landschap in vijf minuten?
  • Je tekent de auto’s die vóór je rijden.
  • Je wacht op je partner die boodschappen doet. Natuurlijk pak je dan je schetsboek en hoopt je dat het lekker lang duurt.
  • Een andere reden is dat je veilig wilt tekenen en in je eigen auto blijft.

Laat je inspireren door de tekeningen van andere schetsers. Zo kan het ook.


English version: click HERE.


Carol Hsiung is architect/illustrator en woont in New Jersey, waar ze woont met ‘haar man, zoon, hond en heel veel pennen’. Vóór de pandemie  reisde ze dagelijks met het openbaar vervoer naar en van haar werk in New York. Omdat ze zich verveelde, tekende ze haar medereizigers.
Het lijkt alsof Carol haar pen nooit van het papier tilt. Ze gebruikt het minimum aan details en laat veel wit in haar tekening, zodat we zelf kunnen invullen wat we zien. Ze is het eens met de opmerking van Paul Klee: “Een tekening is gewoon een lijn die gaat wandelen”. Dat zie je terug in haar schetsen. Ze hoopt dat haar tekeningen anderen kunnen inspireren om pen en papier op te pakken en te tekenen. Als ze in de auto moet wachten pakt ze natuurlijk meteen haar pen en tekent wat ze ziet: zowel het dashboard van de auto, de binnenspiegel en het uitzicht vóór haar.


Joao Albergariais architect/stedenbouwkundige en komt oorsponkelijk uit Ribeira Grande, Azoren (Portugal); hij woont sinds 2012 in Kopenhagen (Denemarken).
Joao zit graag in Sydhavn (de haven) om er boten te tekenen, vooral na een drukke werkdag; zijn hoofd komt daardoor tot rust. De boten zijn voor hem een herinnering aan een plek die aan het verdwijnen is.
Je ziet vaak een groot contrast in tekeningen van Joao, de schaduw speelt een belangrijke rol. ‘Ik teken ook graag oude gebouwen met veel details. Het maakt me gefocust – het is alsof ik een ingewikkelde puzzel in elkaar zet.’
Tijdens de lockdown miste Joao het buitentekenen en hij besloot om vanuit de auto te schetsen. Hij was van plan om het uitzicht tekenen, maar het beviel hem zo goed dat hij vooralhet interieur van de auto vastlegde.
Vergeet niet het artikel te lezen dat The Guardian over Joao schreef en laat je verrassen.


A. Rmyth woont in Espéraza (Frankrijk) aan de voet van de Pyreneëen. Het oog is een bolvormig orgaan; voor Rmyth is het daarom vanzelfsprekend om alles met kromme, sferische (bolvormige) lijnen te tekenen. Dat zie je terug in veel van zijn tekeningen, die hij altijd ter plekke maakt: je ziet vrijwel geen rechte lijnen. Hij heeft geen camera of smartphone; hij vertrouwt op zijn eigen ogen en tekent wat hij ziet, vooral hoe hij het ervaart. Hij wordt door anderen wel  ‘die gekke Fransman’ genoemd.
De meeste tekeningen zinderen van de energie. In dit geval reed Rmyth in Marokko mee als passagier en tekende wat hij onderweg zag. Al die streepjes en lijnen die hij met een paar fel gekleurde viltstiften maakte, versterken het Mediterrane gevoel, het is een explosie van kleur.


Michael Gage is kunstenaar/illustrator en grafisch ontwerper en woont ‘in een dorp halverwege Londen en de zuidkust van Engeland’.Gage is afgestudeerd in beeldende kunst en kunstgeschiedenis en zegt dat hij de eerste tien jaar na het afronden van zijn studie geen teken­pen meer heeft aangeraakt, maar inmiddels tekent en schildert hij weer met passie.
Michael tekent vol aandacht, nauwkeurig.
‘Ik teken en schets ter plekke, soms werk ik in lange sessies om de exacte details van een scène vast te leggen; soms zo snel mogelijk om de bijzondere situatie te vangen.’
Michael ging deze dag met de auto op stap om ergens een urban sketch te maken, maar het regende pijpestelen; het was daarom voor hem zinloos om de auto uit te gaan. Michel vond een lege plek op deze hoek van een parkeerplaats en maakte de tekening vanuit de auto. Hij zegt hierover: ‘Ik ben er tamelijk zeker van dat dit de eerste keer is dat iemand deze plek ooit heeft getekend.’


Iqbal Amirdha is architect en woont in Bogor (Indonesië). Iqbal gaat graag zijn stad in en probeert dan snel de mensen in hun omgeving in zijn schetsboek vast te leggen.
Tekenen in de auto omdat je moet wachten: Iqbal zit daar niet mee, hij heeft in zijn auto altijd een schetsboekje en pen liggen. Op de tekening links zit hij in de auto en wacht op zijn vrouw die een boodschap doet. Op de tekening rechts tekent Iqbal de ananasverkoper in Bogor onder zijn parasol. Hij heeft zojuist bij een restaurant afhaal-eten besteld en heeft afgesproken dat hij in zijn auto wacht tot het eten klaar is.
De tekening is ter plekke gemaakt; thuis heeft hij de schaduwen toegevoegd. Voortaan nooit meer de deur uit zonder pen en papier in je auto te leggen!


Robert (Bob) E. Callahan is grafisch ontwerper heeft nu wat meer tijd voor zijn passie: aquarel. Hij woont in Stamford (Connecticut, USA). Bob raadt iedereen aan om dagelijks een tekening of aquarel te maken. Het verscherpt niet alleen de oog-hand-coördinatie, maar je ziet al tekenend ook de details die je anders over het hoofd ziet.
‘Ik hou van transparantie van waterverf, de snelheid waarmee je moet werken. De onvoorspelbaarheid en de ongelukjes die ontstaan wanneer verf en papier samenkomen, maken het bijzonder. Voor mij is het een uitdaging om de verf te sturen en daarmee mijn visie op het papier over te brengen.
Deze tekening maakte Bob in Vermont vanuit zijn auto omdat het véél te koud was om buiten te tekenen. De belangrijkste kleur is indanthrene blauw waar hij wat kobalt en Payne‘s grijs aan heeft toegevoegd. Om de maan te maken heeft Bob met een wattenstaafje wat verf opgedept toen het nog vochtig was.


Shari Blaukopf is docent grafisch ontwerp, illustrator en medeoprichter van Urban Sketchers Montreal.
Shari maakt adembenemend mooie aquarellen en deelt haar kennis met liefde.
Omdat ze in Montreal (Canada) woont, weet ze als geen ander hoe koud het kan zijn: lastig als je naar buiten wilt om te tekenen. ‘Hoe druk ik het ook heb, ik teken, schets of schilder elke dag. Twintig graden onder nul in Montreal? De kans is groot dat je me in mijn ‘autostudio’ tegenkomt, turend door een ontdooide plek op mijn voorruit. Schetsboek op mijn stuur. Kleurpalet balan­cerend op mijn armleuning.’
Deze schets maakte Shari in juni van dit jaar. Na de lange winter en de lockdown zag ze deze boom vlak bij haar huis, en tekende die vanuit haar auto. Normaal gesproken tekent ze deze boom alleen in de winter; ditmaal viel haar op hoe mooi de boom in de lente kan zijn.


Virginia Hein werkte voorheen als concept- en karakterontwerper voor speelgoed en entertainment; momenteel geeft ze teken- en ontwerplessen in Los Angeles. Virginia: ‘Ik teken sinds ik een kleurpotlood kon vasthouden.’
Virginia heeft in de auto altijd een schetsboek bij de hand en tekent dan snel en doeltreffend. ‘De verticale lijnen van de bomen en horizontale snelwegen, de vele met struiken bedekte heuvels. Ik denk dat deze tekeningen steeds meer het gevoel weergeven dat ik heb dan dat ik probeer het uitzicht precies te tekenen.’
Virginia heeft een prachtig boek gemaakt: 5-Minute Sketching. Ze laat je zien dat je, ook al heb je maar heel even de tijd, je onderweg prachtige tekeningen kunt
maken. Hein raadt aan om niet te kritisch te zijn. ‘Je kunt elke dag iets tekenen, en als je denkt dat het slecht is, ga dan gewoon door. Een slechte schets kan een goed detail hebben of je een speciaal gevoel van tijd en plaats geven. Je leert altijd iets, juist van grote mislukkingen.’


José Pablo Ureña is een kunstenaar uit Costa Rica.‘Sinds ik in 2016 Daniel Campos ontmoette, die me introduceerde bij de Urban Sketchers Costa Rica, ben ik een enthousiast urban sketcher. Voordien schilderde ik altijd op groot formaat, met olieverf of aquarel.
Ik ging daarvoor de stad in, maakte foto’s, ging daarmee naar de studio en werkte dat uit. Vaak verveelde ik me snel, want meestal ging het om een weids uitzicht over de stad. Ik kwam tot de conclusie dat ik op de verkeerde weg was, ik schilderde niet de stad, maar foto’s. Ik was een perfectionist, mijn vorige werk lijkt in niets op de schetsen die ik nu maak.’Ureña: ‘Tekenen in een groep is bijzonder. We tekenen we allemaal hetzelfde en uiteindelijk zie je tien verschillende tekeningen’.
Deze tekening heeft Pablo gemaakt in het centrum van San José, vanuit zijn auto. Niet te veel nadenken, doorgaan met tekenen. Daarmee heeft hij de drukte van het verkeer prachtig gevangen op zijn papier.


Jens Hübner is docent illustratie en woont in Berlijn (Duitsland). Jens heeft een wereldreis van 25.000 km op de fiets gemaakt.
Hij koos bewust voor simpelste vervoermiddel, omdat hij dan gemakkelijk contact kon maken met de mensen die hij ontmoette en hij tegelijkertijd onderdeel werd van het landschap. Onderweg tekende Jens hij wat hij zag en meemaakte. Minder is meer bij Jens; hij probeert in rake klappen de essentie te vangen van een gebouw, landschap of straat. Deze methode van tekenen draagt Jens nu met liefde over aan zijn leerlingen gedurende de vele workshops die hij geeft.Behalve op de fiets, zit Jens tegenwoordig soms als passagier bij een ander in de auto. Of in de bus (onder), in dit geval in de woestijn van Soedan (in de Sahara), waar hij tijdens de rit schetste wat hij onderweg zag.
Kijk eens hoe efficiënt hij dan tekent!


Wil je nog meer inspiratie? Shari Blaukopf is een expert als we het hebben over tekenen in de auto. Hier haar tips, lees ze voordat je op pad gaat: studio56boutique.com/blogs/news/winter-sketching-secrets-by-shari-blaukopf

Marc Taro Holmes ging eens samen met Shari op stap: www.urbansketchers.org/2012/12/car-painting.html

Vind je het handig om deze inspiratieblog te bewaren? Klik dan HIER om de pdf te downloaden. Handig voor later, als je voor hetzelfde probleem staat. Op deze pdf staan extra veel klikbare internetlinks, zodat je op je gemak nog wat verder kunt rondsnuffelen. Veel plezier! Zo kan het ook.

De volgende keer: Jasses, het regent! Wat nu?

Heb je de vorige afleveringen gemist van Zo kan het ook? Hier kun je alsnog de vorige versies bekijken en downloaden:

Alle tekenaars hebben toestemming gegeven voor het gebruik van hun tekening in deze blog. © Anne Rose Oosterbaan. Engelse vertaling: Erin Taylor.