door Anne Rose Oosterbaan

Dit is deel acht van een serie, boordevol inspiratie. Het is vroeg donker en overdag regent het regelmatig. Wat blijft er dan nog over, als je wilt tekenen? Je kunt stoer buiten blijven staan – al of niet onder een paraplu – of je rent naar binnen en tekent vanachter het raam. Tien tekenaars laten zien hoe zij dat aanpakken. Zo kan het ook. 

Het regent. Jasses, wat nu? Je hebt er zin in: je pakt je spullen bij elkaar en zoekt een plek om te tekenen. Maar dan gebeurt het: het gaat regenen. Je kunt naar huis rennen, koffie drinken en wachten tot de bui overwaait. Van achter het raam tekenen. Je kunt ook een foto maken en thuis doorgaan met je tekening, maar dan mis je veel.
Als je zo stoer bent om je paraplu open te klappen en door te tekenen, kijk dan eens wat er met de kleuren gebeurt. De lucht wordt grijs en grauw, schaduwen verdwijnen, de lichten gaan aan, wat wit was krijgt een blauwwaas. Een donker vlak, zoals een asfaltweg wordt donkerder, lichten weerspiegelen in het water op de weg. Details lijken te vervagen. En wat gebeurt er met je tekening? Blij dat je met watervaste inkt werkt? Laat je de regen z’n gang gaan?
Aan het eind van deze editie geeft Marc Taro Holmes je vijf tips over tekenen in de regen. Tip 1: niet op letten.
Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad, ook bekende urban sketchers; kijk eens wat er dan gebeurt. Zo kan het ook.


English version: click HERE.


Anna Zavyalova stond op de veerboot – onder een afdakje – die de Bosporus overstak richting Istanboel (Turkije), terwijl het hoosde. Wat doe je als het regent? Als je het aan Anna vraagt, is haar antwoord: ‘Doortekenen’. Ze heeft haar papier in de regen gelegd zodat ze op een natte ondergrond kon beginnen; dat voegt druppels en vlekken toe aan de schets. ‘De regen wordt dan mede-auteur van de tekening.’ Bijzonder waardevol voor Anna.
Anna zegt over deze tekening: ‘In de regen wordt Istanboel zilver-, parel-, soms loodgrijs; de koepel van moskee lost bijna op in de wolken, alleen de donkere lijnen van de minaretten blijven goed zichtbaar.’ De ondergrond is snel en doeltreffend opgezet, de blauwgrijze kleuren lopen in elkaar door. Later heeft Anna met haar vulpen en een dunne witte stift een paar details toegevoegd. Als laatste heeft ze de regen getekend.
Anna (Annoushka) studeert kunstgeschiedenis aan de St. Petersburg Academy of Arts (Rusland), daarvóór is ze afgestudeerd als architect. De reden waarom ze graag tekent: ‘Zodra je je schetsboek inkijkt, word je je opnieuw bewust van de sensaties en ervaringen van het moment waarop je de tekening maakte: je herinnert je via de tekening de mensen die je hebt ontmoet, je weet nog hoe het er rook, de muziek die er speelde en hoe je je op dat moment voelde, alle kleine details. Tekenen als getuige van het moment.’


Gary Yeung was zo verstandig om tijdens de regen een schuilplek te zoeken, waar hij droog kon staan om deze tekening te maken.
Gary is een van de oprichters van Urban Sketchers Hong Kong:
‘Ik ben geboren in Hong Kong, woon hier en ik houd van deze stad. Ik heb veel zien veranderen en soms heb ik het gevoel dat ik pen en papier moet pakken om mijn omgeving te tekenen, voordat het verdwijnt.’
Gary over deze tekening: ‘Dit heb ik getekend in Cardiff Castle (Wales). Het regende de hele middag. Om droog te blijven, ging ik naar de beschutte houten gang op de kasteelmuur, schetste daar een gedeelte van het kasteel en natuurlijk de regen.’
Tijdens de protesten in Hong Kong in 2014 (The Umbrella Movement) bracht Gary – samen met andere Hong Kong Urban Sketchers – wekenlang door bij de demonstranten. De tekenaars legden in hun schetsboek vast wat ze zagen. Je kunt er meer over lezen op: hyperallergic.com/153418/artists-mobilize-to-capture-hong-kongs-umbrella-movement-in-pen-and-ink


Tim Richardson vluchtte naar binnen, een pub in Brighton in, toen de regen met bakken uit de lucht kwam; hij tekende wat hij zag vanuit het raam. Tim is technisch illustrator en woont in Birmingham (Verenigd Koninkrijk). Hij is gespecialiseerd in het tekenen van werkzaamheden aan bestaande (vooral historische) gebouwen. 
Tim is oprichter en beheerder van de Birmingham Urban Sketchers.
Deze tekening is een paar jaar oud, maar ik vond dat hij niet mocht ontbreken in deze editie. We zien de regen niet, maar alles wijst erop dat het slecht weer is: de donkere, blauwe kleuren van de lucht en de gebouwen. Door de felle reflectie op de weg zien we dat het stortregent.


Dit intrigerende beeld van treurwilgen langs de kust van het Jarunmeer (vlak bij Zagreb, Kroatië) is gemaakt door Nenad Jalšovec. Hij tekent vrijwel altijd in de openlucht, meestal met houtskool. Het zijn dromerige beelden, die je de ruimte geven voor je eigen gedachten. Er kwamen lelijke regenwolken aan, die heeft hij getekend en is toen als de wiedeweerga vertrokken om te schuilen. Nenad is beeldend kunstenaar en woont in Zagreb. Hij is het grootste deel van de dag bezig met grafisch ontwerp en illustratie. Daarnaast houdt hij zich bezig met het ontwerpen van games. ’Buitentekenen geeft me een gevoel van grote vrijheid, zonder de beperkingen van digitale technologie die ik tijdens mijn werk heb. Door dat tekenen ontwikkel ik zowel mijn visuele als niet-visuele denken. Ik maak veel ontwerpen voor computerspellen; op een of ander manier is helpt de combinatie van digitale technologie en beeldende kunst me daarbij.’
Kijk eens op Flickr, daar staan veel meer prachtige tekeningen van Nenad, die zich daar Strictly Sketches noemt.


Als er iemand is die zich niet laat wegjagen door regen is het Liz Steel. De tekening die je hier ziet heeft ze gemaakt in de stromende regen, onder een paraplu. De verf liep door, maar ze ging doodleuk door. Toen er een hevige donderstorm volgde, is ze uiteindelijk naar de auto gevlucht. Liz Steel is een voormalig architect uit Sydney (Australië). Toen ze op een dag aquarelnapjes in een klein reissetje zag was ze blij verbaasd. Ze kocht een setje en probeerde ze uit. Na zes jaar obsessief schetsen besloot ze om haar betaalde baan stop te zetten; ze werkt ze nu fulltime als blogger en docent. Liz is oprichter van Urban Sketchers Australië en is vaste instructeur tijdens Internationale Urban Sketchers-symposia.
‘Door te schetsen kan ik op een losse en spontane manier reageren op de wereld om me heen. Ik wil niet dat mijn schetsen perfect zijn, maar ik wil risico’s nemen en tegelijkertijd plezier hebben. Mijn grote wens is om het idee achter mijn snelle schetsen te delen en tekenaars te helpen meer plezier te hebben tijdens het schetsen.’
Liz tot slot: ‘Soms zien we onze eigen unieke gave over het hoofd. Laten we stoppen met naar anderen te kijken.’


James Hair is met opzet naar buiten gegaan om de onweerswolken boven de haven van Porthsmouth (Verenigd Koninkrijk) te schetsen. James zegtover zichzelf: ‘Ik ben amateur-tekenaar, middelmatig zwemmer, en anglicaanse priester’. James woont in Fareham, een marktstad vlak bij Portsmouth. ‘Ik ben niet helemaal autodidact, ik heb een aantal jaren portretlessen gevolgd. Daar leerde ik goed kijken. Als een geestdriftig toeschouwer en tekenaar probeer ik momenten, bewegingen, houdingen, landschappen en sferen vast te leggen. Ik teken met wat ik bij me heb: meestal is dat een klein schetsboekje, een pen en soms wat kleurpotloden. Ik denk dat dit me meer een schetser maakt dan een kunstenaar met een afgewerkt product.’
James: ‘Ik teken en schilder al zolang ik me kan herinneren; het maakt deel uit van wie ik ben. Pas als ik heb geprobeerd iets of iemand te tekenen, voel ik wat ik heb gezien.’ James heeft deze tekening gemaakt met pen en verdunde inkt, in een paar snelle halen. Het gaat om maar een paar eenvou­dige streken, maar wat zijn ze doeltreffend.


Sylvain Cnudde is op een avond in Parijs (Frankrijk) in de regen gaan zitten om deze tekening te maken. Sylvain is grafisch ontwerper in een astronomie- en astrofysisch laboratorium.
‘Dankzij mijn baan verdien ik de kost en het is best gaaf. Maar wat me echt raakt, is naar buiten gaan om te tekenen, met een schetsboekje rondlopen en stoppen om te tekenen wat me opvalt.’ Sylvain tekent bij voorkeur mensen tijdens optredens van bands, maar hij is ook vaak te vinden in de metro, op straat en in de kroeg, pen in de hand. Sylvain heeft deze tekening gemaakt met een zwarte pen en wat inkt in verschillende grijs­tinten, meer niet. Door de reflecties op de weg zien we hoe hard het regent. 


Het lijkt erop dat Shigeya Yamamoto buiten stond, tijdens deze flinke regenbui, waarschijnlijk onder een afdakje.Shigeya Yamamoto is zelfstandig illustrator/kunstenaar uit Sendai (Japan). Shigeya tekent graag op straat en in parken, meestal met waterverf in prachtige zachte kleuren. Hij is een meester in het vangen van het juiste licht. Ook hier zien we blauwe kleuren en het grote contrast met de oranje-gele lichten van de winkels. De hoge lampen reflecteren in het water op de donkere stoep. En natuurlijk zien we de paraplu’s, voor het eerst in deze editie.


Nick Kobyluch is in Marleybone, een sjieke wijk in Londen (Verenigd Koninkrijk) en lijkt getuige te zijn van noodweer.
De lucht is bijna zwart, de voorbijgangers kunnen met moeite hun paraplu vasthouden en vluchten naar een droge plek.
Nick is illustrator/artiest en woontin Londen. Hij tekent elke dag en vindt zijn inspiratie in de stad. De tekeningen van Nick zijn kleurrijk en expressief, echt de moeite waard om beter te bekijken.‘Ik zie mezelf in wezen als tekenaar en ik voel me het meest thuis met een pen, hoewel dat het de meest meedogenloze medium is. Ik vind het leuk om fouten zo te laten ​​– soms vind ik dat achteraf het meest interessante deel van de tekening.’ Op de vraag wat Nick het liefst doet, antwoordt hij: ‘Voetbal, badminton, films en boeken, maar niet allemaal tegelijk.’


Tia Boon Sim was met de Urban Sketchers Singapore op stap en het regende hard. Sommigen zochten een schuilplaats, maar iedereen tekende door. Tia (Tia is haar achternaam) deed er een schepje bovenop: ze begon met een paar flinke donkere spetters op haar papier en ging pas daarna tekenen. Daardoor kon ze ook haar witte pen gebruiken om wat lichtvlekjes te tekenen.
Tia Boon Sim is architect, maar ze koos ervoor om kunst- en ontwerpdocent te worden. Ze is oprichter van de Urban Sketchers Singapore. Ze is tevens een van de auteurs van Urban Sketchers Singapore, een boek met tekeningen van haar stad. ‘De schetsen zijn een verslag van tijd en plaats. Voor mij is urban sketchen een manier om herinneringen aan het verleden op te halen en het geeft me hoop voor de toekomst. Ik vind het fijn om de sfeer te proeven, de straatgeluiden te horen van deze prachtige stad, die zo rijk is aan geschiedenis en tegelijk modern en levendig is.’


Wil je nog meer inspiratie? 

Lezen:

YouTube:

Vind je het handig om deze inspiratieblog te bewaren? Klik dan HIER om de pdf te downloaden. Handig voor later, als je voor hetzelfde probleem staat. Op deze pdf staan extra veel klikbare internetlinks, zodat je op je gemak nog wat verder kunt rondsnuffelen. Veel plezier! Zo kan het ook.

De volgende keer: Geen tijd om te tekenen? Echt niet?

Heb je de vorige afleveringen gemist van Zo kan het ook? Hier kun je alsnog de vorige versies bekijken en downloaden:

Alle tekenaars hebben toestemming gegeven voor het gebruik van hun tekening in deze blog, met uitzondering van Shigeya Yamamoto, die ik niet kon bereiken. © Anne Rose Oosterbaan. Engelse vertaling: Nino van Vuuren.