door Roger Klaassen

Wanneer Linda en ik op zoek gaan naar urban sketchers die we willen vragen voor een interview, kijken we altijd even door onze Facebook-pagina. In de koude wintermaanden en met alle corona-beperkingen is het daar nu een stuk rustiger. Eén van de urban sketchers die nog wel heel actief is, is Saskia Huijzendveld. Tijd voor een kennismaking!

Saskia Huijzendveld is actie tijdens een sketchcrawl op Begraafplaats St. Petrusbanden in Den Haag.
Foto gemaakt door Miryam van Es.

Saskia Huijzenveld is geboren en getogen Amsterdamse, maar woont nu al weer een flink aantal jaren in Den Haag. Ze volgde een balletopleiding aan de Hogeschool voor Kunsten in Amsterdam en werkte daarna als danser, dansdocent en choreograaf. Inmiddels heeft ze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar ze werkt nog een aantal uren per week als freelance theatermaker. Ze is ook een gepassioneerd beoefenaar van Martial Arts.

En natuurlijk: ze is een enthousiaste tekenaar en schilder! Saskia: “Zolang ik mij herinner heb ik getekend en later in meer en mindere mate geschilderd. Vooral modeltekenen, portretten en soms ook ‘plein air’. Op vakantie neem ik altijd mijn schetsspullen mee, maar het lukt mij niet altijd om tijd over te houden om te schetsen. Daarom plan ik af en toe een aantal dagen om buiten te schilderen.”

Urban sketching

Saskia houdt van het buiten zijn en het buiten tekenen, en ook om dat samen te doen met anderen. En zo kwam ze terecht bij urban sketching: “Toen ik in de zomer van 2019 de groep Urban Sketching ontdekte, en zeker na het meedoen aan mijn eerste sketchcrawl, wist ik dat dit het was, wat ik op dit moment in mijn leven wilde doen.”

Zoals hierboven al gezegd, is Saskia ook in deze tijd nog heel actief: “Ook nu in coronatijd probeer ik toch één keer in de week op locatie te schetsen, bij voorkeur samen met een andere schetser, en één keer per week vanuit huis op een virtuele locatie via Google Maps. Dat doe ik dan bijvoorbeeld samen met Usk Haarlem of met de internationale groep van Virtualtravelsketch . Je doet daar veel inspiratie op en maakt nieuwe contacten met schetsers uit andere landen.”

Bruggetje over de Lange Geer in Delft – 3 juni 2020.

Materialen

Zoals veel urban sketchers werkt Saskia met pennen en aquarelverf. Maar het zal de trouwe lezers van onze interviews opvallen dat elke urban sketcher weer net zijn eigen voorkeuren heeft – Saskia is daarop geen uitzondering.

“Buiten gebruik ik meestal mijn Platinum Carbon vulpen met watervaste carbon inktpatronen. Soms teken ik met mijn Rotring met niet-watervaste inkt voor zwart-wit schetsen of mijn oude Calligrafy-pen van Osmiroid met italic nib. Met die pen kan ik mijn lijndikte afwisselen, maar hij raakt snel verstopt bij gebruik van de watervaste inktvullingen.”

Voor de aquarelverf heeft Saskia haar eigen set samengesteld: “Ik gebruik een standaard uitklapbare travelset van het Poolse merk Roman Szmal met 12 napjes verf. Die verf vind ik van een goede kwaliteit met zuivere pigmenten. Omdat er in het metalen doosje nog ruimte is voor 7 extra halve napjes, heb ik deze met enkele voorkeurskleuren gevuld. Waaronder: Violet Grey van Old Holland en Cerulean Blue van Winsor & Newton, beide voor mijn luchten. En ook: Gold Ochre en Green Gold, allebei van Winsor & Newton.”

‘De Hef’ (1927) Koningshavenbrug tijdens mijn eerste sketchcrawl met USk Rotterdam in augustus 2019

Saskia geeft een goede tip voor de tekenaar die snel wil werken: “Ik gebruik meerdere penselen van verschillende dikte en materialen. Ik gebruik ze afwisselend en spoel ze tussendoor niet schoon: dat scheelt mij verf en extra schoon water.”

Tenslotte nog Saskia’s favoriete papier: “Ik werk bij voorkeur op losse vellen A4 aquarelpapier 250 grams van Paint On Multi-Techniques [een papier van Clairefontaine], omdat die papierkleur wit mijn voorkeur heeft.”

De praktijk en de tips van Saskia

In 2019 ging Saskia naar haar eerste sketchcrawl, met de Urban Sketchers Den Haag en het was meteen raak: “Die eerste keer was op een Foodtruckfestival. Ik verkocht er meteen mijn eerste schets aan Coca Cola. De eerste en tot nu toe ook de laatste verkoop.”

Urban sketchers hebben nog wel eens te maken met het weer: “Niet leuk waren de keren dat mijn schetsen in het water waaide maar wel leuk dat twee schippers daarna veel moeite deden om mijn ‘Artwork’, zoals zij het noemden, uit de Binnenhaven van Rotterdam te vissen.”

Urban sketching lijkt wel uitgevonden voor mensen als Saskia: “Ik ben een stadsmens en teken bij voorkeur in de stad. Ik loop gewoon door de stad tot een plek mij bevalt. Op de momenten dat ik geen schetsspullen bij mij heb, maak ik een foto zodat ik deze plek onthoud. Dat hoeft niet altijd de mooiste plek te zijn maar het kan ook de compositie van het lijnenspel zijn, de lichtval, of wat mij ook inspireert.”

Kanaaltje met sluisje ‘Achter de kerk’ in Gouda – September 2020

Kijkt iemand die haar hele leven bezig is geweest met dans, choreografie en theater met een andere blik naar haar omgeving en of kunnen we dat aan haar tekeningen zien? “Vanzelfsprekend”, vertelt Saskia, “heeft mijn dansachtergrond invloeden op en overeenkomsten met mijn teken- en schilderwerk. Zo is mijn kennis van anatomie en het menselijk lichaam in beweging handig bij modeltekenen.”

Maar meer nog komt Saskia’s dansachtergrond tot uiting bij het bepalen van de compositie van haar tekening: “Het ordenen van (bewegings)beelden – bij een choreografie in de ruimte en bij tekenen en schilderen op het platte vlak – is bij beide disciplines een belangrijk onderdeel. Bij het maken van een choreografie start ik vaak mijn compositie met het maken van schetsen, zogenaamde storyboards. Zoals ik bij het theatermaken vaak voor een dramatisch toneelbeeld kies om een bepaalde sfeer te creëren door middel van belichting, probeer ik dat ook graag bij mijn tekeningen. Ook het neerzetten van een scène op toneel en het neerzetten van een stadsscène op papier hebben voor mij overeenkomsten.”

Dans, theater of tekenen, Saskia heeft simpelweg de drang om iets te maken: “Voor mij is de belangrijkste overeenkomst dat het van binnenuit komt; de behoefte om te creëren en de wil en discipline om daar vorm aan te geven, controle over te krijgen en zo te perfectioneren. Hetgeen je uiteindelijk voldoening kan geven en een gevoel van geluk.”

Een geluksgevoel dat Saskia ervaart bij het urban sketching: “Ik vind het heerlijk om te midden van alle levendigheid van de stad, stil te zitten, mij volkomen te concentreren op een bepaald beeld of scène en dat vast te leggen op papier. Dat heeft iets meditatiefs.”

Naast het stadsleven vindt Saskia het ook leuk om industriële onderwerpen te tekenen, of op industriële locaties. En portretten van mensen. Ze laat haar techniek of stijl afhangen van het onderwerp dat ze wil tekenen.

Theehuisje aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag – 7 mei 2020

Ten slotte heeft Saskia nog een paar tips voor ons.

“Een goede tip die ik ooit kreeg is: ‘Kijk langer naar het onderwerp wat je wilt gaan tekenen om een bewuste keuze te maken en te bepalen welke compositie je voorkeur heeft, voordat je in je enthousiasme direct van start gaat’.”

Saskia’s ‘call to action’: “En.. maak iedere dag een schetsje en laat je door niets of niemand (behalve het weer) weerhouden om ook in je eentje naar buiten te gaan om te schetsen. Het is wel minder gezellig maar het went snel.”

Hartelijk dank voor je verhaal, Saskia!