door Anne Rose Oosterbaan

Dit is deel tien van een serie, boordevol inspiratie. De lente is in het land: de bomen krijgen eerst een kleurwaas en dan zie je ze: er komen blaadjes aan de bomen. Hoogste tijd om je tekenspullen te pakken en naar buiten te gaan: bomen tekenen.
Tien tekenaars laten zien hoe zij een boom tekenen. Zo kan het ook. 


Het is lente! Bomen tekenen
Een urban sketcher tekent wat hij ziet. Behalve een gebouw en mensen zijn dat gelukkig ook bomen. Een boom geeft diepte aan je tekening en die losse structuur is mooi naast je strakke gebouw. Maar hoe teken je eigenlijk een boom?
Als de boom (half) voor het gebouw staat, teken dan eerst de boom en teken daar het gebouw omheen. Begin met de lichtste kleur van het gebladerte. Kijk dan waar het licht vandaan komt, waar staat de zon? Dan weet je meteen welk deel van de boom het donkerst is, meestal is dat een van de zijkanten en de onderkant. Teken wat je ziet, kijk goed. Vul niet de hele boom met kleur; laat stukjes open zodat de zon er doorheen kan schijnen, vooral aan de randen. In deze editie zie je getekende bomen van tien urban schetsers. Zo kan het ook.


English version: click HERE.


Reuven Dattner uit Petach Tikwa, vlak bij Tel Aviv (Israël) is kunstenaar. Deze boom met jonge blaadjes, die hij in Ein Shemer heeft getekend, ziet er overtuigend uit. Reuven suggereert de lichtgroene blaadjes aan de boom, hij tekent ze niet echt.
Reuven:Ik maak dingen graag eenvoudiger. Ik kan niet zeggen hoe ik tot deze stijl ben gekomen; het gebeurde gewoon.’ Reuven tekent meestal in en rondom Petach Tikwa. ‘Onze drie zoons en hun gezinnen wonen in verschillende delen van Israël. Als ik naar ze toe ga, neem ik altijd mijn schetsboek mee, zodat ik ook onderweg kan tekenen.’
‘Een tijd geleden was ik bang dat ik alles wat er in mijn stad te schetsen is,  al getekend heb, maar hoe meer ik kijk, hoe meer ik zie. Ik moet wel zeggen dat ik het op mijn tekeningen mooier maak dan het in werkelijkheid is. Ik werk snel.’
Reuven is lid van de Urban Sketchers Tel Aviv: ‘We komen eens per maand samen. Onze organisator is een geweldige kunstenaar, Marina Grechanik.’ Meer informatie over Marina vind je in de ‘Zo kan het ook’ – editie over kleurpotloden.


Anne Watkins is een kunstenaar met een grote liefde voor aquarel. Dat zie je meteen. Ze woont in de Upper West Side van New York City met haar man en ‘een paar bazige katten’.
‘Een aquarelsetje is gemakkelijk mee te nemen en voor mij kost schilderen minder tijd dan tekenen. Je hoeft niet alles weer te geven, mijn werk nodigt de kijker uit om zelf in te vullen wat ik heb geschilderd. Ik had een geweldige leraar, Mario Cooper. Hij leerde me veel dingen die ik nog steeds gebruik. Zijn advies: “Houd het eenvoudig” en “Laat ze het afmaken met hun ogen”.‘ Dat is precies wat we in deze schets zien. De bomen zijn snel en krachtig weergegeven, in slechts één kleur. Hoewel, als je goed kijkt, zie je dat ze verschillende kleuren blauw heeft gebruikt. In één keer raak.


Yong Hong Zhong werd geboren in Guangzhou (China) en emigreerde naar de Verenigde Staten toen hij twaalf jaar was. Hij werkte bij MTV Animation Studio’s als storyboard-tekenaar en ontwerper van achtergronden. De kennis en ervaring die hij heeft opgedaan in de animatie-industrie blijven voor hem van onschatbare waarde. Na veertien jaar sloeg Yong een ​​andere richting in en concentreerde hij zich op zijn passie voor traditionele schilderkunst. Het prachtige landschap van Oregon verleidde hem om te verhuizen naar Portland. ‘Ik wil mijn kinderen in een langzamer tempo opvoeden en wil echt genieten van mijn tijd met de kinderen, zonder verstrikt te raken in de drukke levensstijl van de grote stad. Ik ben gefascineerd door kleur en licht. Ik kan mijn tekening in mijn hoofd al voor me zien voordat ik de eerste streek maak. Ik probeer alles wat niet van belang is, weg te laten. Ik hou van de spontaniteit van aquarel, ik geniet van het proces.’  Yong Hong Zhong weet precies wat hij doet. Het lijkt zo eenvoudig, maar hij is een meester als het gaat om het weergeven van licht.


James Richards uit Texas is stedenbouwkundige, reiskunstenaar, auteur en voormalig professor architectuur. Meestal zien we op  zijn schetsen drukke steden, levendige pleinen en gedetailleerde gebouwen, daar krijgt hij positieve energie van. Ditmaal trok de enorme eik op de boerenmarkt in het centrum van Austin (Texas) zijn aandacht. De boom is krachtig getekend, alleen met een paar lijnen. En wat stevige accenten in de takken. James heeft een eigen stijl die volgens hem is beïnvloed door de strips die hij als kind las.
‘Ik schets graag buiten. Ik leerde van urban sketcher Veronica Lawlor om eerst door een plaats te lopen en een paar kleine miniatuurschetsen te maken voordat ik een grotere tekening maak. Dat advies is van onschatbare waarde. Als ik in een van de thumbnails een verhaal zie met een sterke compositie, wordt dat het onderwerp voor mijn grote tekening. Ik begin vaak met een lijn voor de horizon. Daarna teken ik eerst wat mensen om leven en diepte aan de scène toe te voegen. Vervolgens teken ik de gebouwen: eerst grote vormen, dan details. Zijn advies: probeer te tekenen wanneer je maar kunt, maar probeer ook een groep te vinden. Tekenen in een groep versnelt het leerproces en draagt ​​ bij aan het plezier.


Stéphane Prévot wil altijd en overal tekenen, zodat hij de schoonheid van de wereld om hem heen vast kan leggen.
Stéphane komt oorspronkelijk uit Vittel, in de Vogezen (Frankrijk). Hij verhuisde voor zijn studie naar Parijs, waar zijn passie voor tekenen en aquarel ontstond. Na zijn studie werkte hij als grafisch ontwerper en organiseerde aquarelworkshops. Deze boom in de botanische tuin heeft Stéphane getekend met een simpel potlood. Ook hier zijn de contrasten groot: van stukjes opengelaten papier tot bijna zwarte vlakken voor de donkerste delen. Dat alles met één potlood.
Sinds 2013 woont Stéphane in Tours, in het hart van de oude stad. ‘Mijn schetsboeken beschrijven de natuur die ik onderweg zie, met de documentaire ambitie van de natuuronderzoeker, de nieuwsgierigheid van de ontdekkingsreiziger en de blik van de ontwerper.’ Zijn laatste boek, La Loire, de Nantes à Orléans, is een visuele reis van de monding tot de bron van de rivier de Loire, in de voetsporen van William Turner die in 1826 dezelfde tocht maakte, van Nantes naar Orléans.


Behalve een bladerdak heeft een boom natuurlijk ook een stam, de basis van waaruit de takken zich naar boven verspreiden. Jim Morris, fervent schetser uit Malvern (Engeland) lijkt met zijn pen en papier steeds weer terug te keren naar die stammen. Ik vind dit een van zijn mooiste tekeningen: de machtige stam van een plataan op het Bellevue Terrace, die zich opeens splitst in veel takken.
Getekend met twee verschillende kleuren wateroplosbare inkt en ingekleurd met een beetje waterverf. Op een velletje overtrekpapier.


Mike Kowalski groeide op in Californië en woonde vele jaren in Washington voordat hij naar Melbourne verhuisde. Mike is artiest en zelfstandig illustrator, gespecialiseerd in architecturale illustratie, maar gelukkig blijft hij oog houden voor de natuur.
‘Als artiest leer je je hele leven.’ zegt hij. ‘Als je met waterverf werkt,  leer je hoe je kleuren kunt mengen, hoe je je penseel het best hanteert en hoe je het oppervlak en de structuur van het papier gebruikt. Je leert wanneer je moet toeslaan en de volgende verfstreek aanbrengen. Aquarel vraagt om volledige concentratie.’
Mike vindt dat zijn beste aquarellen zelfverzekerd en direct zijn, met een gedurfd kleurgebruik.
Kowalski’s penseelvoering is snel, levendig en direct. Hij is vooral geboeid door veranderend licht en onvoorspelbare weersomstandigheden. Deze aquarel van een enorme vijgenboom in Melbourne is door de stad aangekocht.


Don Terlinden uit Long Beach (Californië, Verenigde Staten) maakt ontwerpen voor animaties. Hij zegt over zichzelf: ‘Ik ben een commerciële artiest. Ik houd van tekenen, lezen, schrijven, gitaar spelen, zingen en converseren.’
Don: ‘Mijn favoriete dingen om te tekenen zijn mensen, maar ik teken ook graag andere levende wezens. Voor mij zijn bomen de mensen van de plantenwereld. Ik hou van hun organische rondingen en onregelmatigheden, en hoewel dat ze me aan mensen herinneren, missen ze de starre symmetrie van mensen en dieren.’
Dat is te zien aan de manier waarop Don een boom tekent. Hij gebruikt daarvoor verrassende kleuren. Dat komt deels doordat hij graag werkt met wegwerp-vulpennen (van het merk Pilot Varsity of Zebra Zensations) die maar in zeven kleuren te koop zijn. Hij moet het daarom doen met de kleuren die hij heeft. Voor de vlekjes gebruikt hij penseelviltstiften.


Caro(line) Manceau,grafisch ontwerper, woont en werkt in Marseille (Frankrijk). Ze is correspondent van de Urban Sketchers Frankrijk. Ze gaat regelmatig op pad met haar groep sketchers AixCroquis.
‘Ik onderzoek graag nieuwe tekenmaterialen. Dat is goed voor mijn schetsen, maar ik kan het ook toepassen in mijn werk. Ik vraag me altijd af hoe licht en schaduw werken, wat details kunnen toevoegen. Dat onderzoeken doe ik dagelijks, dat voedt mijn kennis.’
‘Ik kijk niet langer naar het object – het landschap, portret, architectonisch element, stilleven – als object, maar bekijk het als een set van elementen, vormen, lijnen, kleuren, zelfs impressies. Ik vind het heerlijk om te experimenteren, om totale vrijheid te hebben. Ik hoef daarvoor niet ver te reizen, de mooiste onderwerpen vind ik vlak bij huis.‘ Als je haar getekende bomen ziet, begrijp je meteen wat Caro bedoelt.


Santi Sallés, zelfstandig artdirector, grafisch ontwerper en illustrator uit Barcelona (Spanje) heeft zich verdiept in het tekenen van ‘groen’, met name bomen. Tijdens het internationale symposium van Urban Sketchers in Amsterdam in 2019 gaf hij hierover een indrukwekkende workshop (Green Microsketching). Hij heeft er zelfs een boek over geschreven (Verde al naturel). Geen stap-voor-stap-boek maar een persoonlijke kijk op het illustreren van de natuur. In het Spaans en sinds kort is het boek ook in het Frans verschenen.
Santi Sallés heeft altijd een grote fascinatie gehad voor de natuur en haar kleuren. ‘Als kind hielp ik mijn grootmoeder met het planten en verzorgen van de tuin. Ik denk dat ik hier het plezier en respect heb ontwikkeld dat ik voel als ik in de natuur teken.’
Bomen kun je tekenen met elk materiaal dat je voorhanden hebt: potlood, kleurpotlood, pen, aquarel, gouache. Volgens Santi heeft elk materiaal zijn eigen geheim. Kwestie van uitproberen.
Links zie je een vel studies van ‘groen’; daaronder een recente tekening  (Plaça de la Vila de Gràcia in Barcelona) die ik je niet wil onthouden. Zo kun je dus ook een boom tekenen! Op het YouTube kanaal vind je interessante demo’s, daar zie je Santi aan het werk.


Wil je nog meer inspiratie?

Lezen


Vind je het handig om deze inspiratieblog te bewaren? Klik dan HIER om de pdf te downloaden. Handig voor later, als je voor hetzelfde probleem staat. Op deze pdf staan extra veel klikbare internetlinks, zodat je op je gemak nog wat verder kunt rondsnuffelen. Veel plezier! Zo kan het ook.

De volgende keer: Alleen een zwart potlood

Heb je de vorige afleveringen gemist van Zo kan het ook? Hier kun je alsnog de vorige versies bekijken en downloaden:


Alle tekenaars hebben toestemming gegeven voor het gebruik van hun tekening in deze blog. © Anne Rose Oosterbaan. Engelse vertaling: Nino van Vuuren.