door Roger Klaassen

Afgelopen zaterdag kwamen zo’n 120 tekenaars bij elkaar in Eindhoven voor onze tweede National Sketch Day van het jaar. Ik denk dat veel deelnemers verrast waren door alle mooie plekken die er te tekenen waren in Eindhoven.

Het is al jaren een doel voor ons om de Sketch Days ook voor de organisatoren en vrijwilligers leuk te maken en te houden. De Eindhovense opzet met verschillende posten was een interessant experiment: op vijf plekken in de stad waren vrijwilligers aanwezig om tekenaars op te vangen. Ze vertelden wat over de plek en stonden de tekenaars bij met raad en daad. Zo waren er vijf plekken waar deelnemers zeker andere tekenaars zouden treffen: ook belangrijk, vooral voor de mensen die voor een eerste keer deelnemen aan een Sketch Day en nog niemand kennen.

Workshops

Er waren deze keer weer twee workshops.

Bij Marlon Doomen (Conscious Sketching) gingen de tekenaars aan de slag met gouache, voor velen van ons een nieuw materiaal bij urban sketching. De deelnemers werden ook aangemoedigd om wat losser te werken en wat vrijheid te nemen om minder realisitisch te werken.

Jacqueline van Vugt maakte de bovenstaande foto’s bij de workshop van Marlon. Met het laatste restje gouache dat ze nog over had van de workshop, tekende ze de opvallende ijscowagen.

Ik denk dat iedereen die onze facebook-groep volgt, het werk van Peter Flohr wel kent. Aangemoedigd door Marlon ging hij op de abstracte tour in Eindhoven, maar toch herkennen we het als een echte Flohr.


Bij mijn workshop (Vrijuit schetsen) lag de nadruk op snelheid. Want als we op vakantie zijn of een stadje bezoeken, dan hebben we vaak maar weinig tijd om iets te maken. We deden drie eenvoudige oefeningen en daarna gingen de tekenaars aan de slag in de buurt van de blob – ik geef toe dat ik daar een aantal van mijn deelnemers ben kwijtgeraakt.

Srikkanth Iyers overzicht van zijn tekeningen in de snelheidsoefening. Een oefening die iedereen ook zelf kan doen. Pak een stapel post-its, ga ergens op straat staan en teken een eerste uitzicht in zeven minuten (post-itje vol, gewoon post-itje er aan vastplakken). Daarna: draai een kwartslag en teken wat je dan ziet, nu in vijf minuten. Dan weer een kwartslag draaien en tekenen wat je ziet in drie minuten. Ten slotte weer draaien en dan in één minuut zoveel mogelijk tekenen. De snelheid neem je mee als je daarna een ‘mooie tekening’ gaat maken.

Een overzicht

Zoals na elke Sketch day, heb ik weer wat tekeningen die jullie gepost hebben op de sociale media verzameld.

We beginnen bij een stukje geschiedenis, een schaars goed in het centrum van Eindhoven. Annet Meulman tekende het oude Philips-fabriekje, nu onderdeel van het Philipsmuseum. Ik vind het ook altijd leuk om te zien hoe mensen een verslagje van de dag maken in hun schetsboek.


Ook Monique Poster ging bij het fabriekje aan de slag. Het resultaat zou ik een vignet willen noemen: het kan zo op een sticker van het museum.


Het meestgetekende gebouw van de dag was ongetwijfeld de Blob. José Graafsma was één van de organisatoren van de dag, maar had gelukkig ook tijd om te tekenen. Ze tekende het hele uitzicht vanaf het 18 Septemberplein: Blob, de Philips-lichttoren en de hoogbouw rechts daarvan. Een uitzicht dat iedereen zal herkennen, en misschien wel in zijn eigen schetsboekje heeft staan.


Wat een contrast met deze tekening van Annet van den Oord! Annet schilderde het zicht in lichte, transparante lagen. De harde lijnen en vormen van de Eindhovense architectuur krijgen bij haar een zachte, dromerige uitstraling.


Jody van Strien maakte haar tekeningen met heel fijne arceringen. Ik zag niet veel zwart-wit schetsen in Eindhoven, maar het is toch prachtig om te zien wat je met een stukje papier en een pennetje kunt bereiken.


De laatste Blob is deze van Marion Wever, gezien vanaf het terras van Café Eindhoven, waar we gastvrij werden ontvangen. Een paar kleuraccenten maken het een heel levendige schets.


Philips is nooit ver weg in Eindhoven. Janneke Froon tekende Anton Philips bij het NS Station. De weelderige bloemenperken zorgen voor kleur op het Stationsplein.


Binnen in het station wordt de kleur verzorgd door het enorme glas-in-loodraam. Patricia Coors wist het mooi te treffen. Intussen hield ze ook de zwartrijders in de gaten: in de tijd dat ze de tekening maakte, waren het er twee – dat valt dan weer mee.


De bekendste ijsco-wagen van Eindhoven werd ook veel getekend. Desiree Dirix is er in geslaagd om de kleuren in haar tekening lekker fel en zuiver te houden. En op tijd ophouden met de achtergrond te tekenen is ook een kunst die zij beheerst.


Het beeld ‘Flying Pins’ is zo’n beeld waarvan ik telkens als ik er langs kom, weer denk: hoe hebben ze dat gemaakt? Waar zitten die kegels vast? Niet zo goed voor de verkeersveiligheid ter plaatse, maar wel om te tekenen. Op de tekening van Nino van Vuuren knallen ze bijna letterlijk van het papier. Nino vond de dag in Eindhoven de beste Sketch Day ooit – en dat wil wat zeggen, want ze is praktisch altijd van de partij.


Voor zo ver ik kan overzien, was Richard Venema de enige die het PSV-stadion tekende. (Ex)Eindhovenaren van zekere leeftijd zullen zich nog herinneren dat de hoeken vroeger rood-wit gestreept waren. Ik zou de stadioneigenaren aanraden dat weer te doen.


Mihaela Ogescu was é’n van de vrijwilligers die ervoor zorgden dat je in Eindhoven niet alleen hoefde te zijn. Ze maakte deze tekening van een mooi doorkijkje naar de Catharinakerk.


Er werd gewerkt in Eindhoven – en niet alleen door urban sketchers. Deze vuilnisman was trots op de tekening die Letty van Drie maakte. Voor zo ver ik weet eindigde de tekening niet bij het oud papier.


Ja, dit is ook Eindhoven! Gertjan Velthuizen ontdekte het.

De foto

Tijdens het maken van de groepsfoto bleven de tekenaars maar toestromen. Toen de fotograaf begon, stond ik helemaal rechts (op de foto links), maar eindigde ergens in het midden op de foto. Gelukkig hadden we een geduldige fotograaf met gevoel voor humor.

Bedankt

USK Eindhoven mobiliseerde een hele brigade aan vrijwilligers. Ik bedank Tilly, Daphne, Mathilde, Marianne, Annelies, Mihaela Ogescu, Hermien, Pia, Deniz (de tekenaar van de plattegrond en de ontwerper van het logo), José en Gerard. In het bijzonder bedank ik Ellen en José voor al hun werk in de voorbereiding, en voor hun enthousiasme om de dag te organiseren toen we hun daarvoor benaderden! Ik bedank Ruud voor het maken van de buttons! Marlon, bedankt voor je workshop! Winsor & Newton, bedankt voor het beschikbaar stellen van tekenmaterialen voor mijn workshop. Namens Letty bedank ik de vuilnisman voor het poseren en het teruggeven van de tekening. Ik bedank mijn mede-bestuursleden en met name Annet voor al het werk rond Eindhoven. Christien stelde het budget weer beschikbaar en zorgt dat onze stichting in de zwarte cijfers blijft. Ten slotte wil ik alle deelnemers bedanken voor jullie enthousiasme en aardige woorden!

Het was een topdag! Tot ziens in Maastricht!