door Anne Rose Oosterbaan

Je tekent met donkere lijnen, voegt daarna witte hooglichten toe en de kleur van het papier doet de rest. Zo kan het ook. 

Tekenen op Gekleurd papier. Tekenen op gekleurd papier, waarom zou je? Het is even omschakelen maar je kunt het papier prima gebruiken om een bepaalde sfeer aan je tekening mee te geven. Je tekent met donkere lijnen, voegt later witte hooglichten toe en de kleur van het papier doet de rest.

Wil je je tekening rijker maken, voeg dan wat kleurvlakken toe in tinten van de papierkleur. Lekker handig, want als je tekent op wit papier, moet je elke kleur zelf aanbrengen; op gekleurd papier doet het papier het meeste werk.

In deze editie van Zo kan het ook zie je hoe tien schetsers tekst in hun tekening opnamen. Zo kan het ook.


English version: click HERE.


Lolo Wagner, illustrator uit Straatsburg (Frankrijk) heeft altijd een schetsboek met lichtgeel papier bij zich, waarin hij met zwarte inkt tekent. Lolo heeft een goede reden om voor dit papier te kiezen: hij heeft nogal gevoelige ogen en als hij in de volle zon tekent op wit papier, is de overgang van het uitzicht naar zijn oogverblindend witte papier behoorlijk vermoeiend. Dit licht gekleurde papier is rustiger voor de ogen. Als ik zo een tekening zie, zoals deze die hij heeft gemaakt op de Quai Desaix, weet ik meteen dat het van de hand van Lolo is. Door de consequente keuze voor dit licht getinte papier herken je de maker van de tekening. 

Lolo tekent veel en goed. En lang. Vanaf zijn 17e dwaalt hij door de stad – altijd met zijn schetsboek – en is daar nooit mee gestopt. ‘Ik neem geen trein of vliegtuig: ik maak veel tekeningen dicht bij huis. Ik reis eigenlijk vooral thuis.’ Hierdoor kent hij zijn eigen stad op z’n duimpje. In 2015 organiseerde hij een landelijke tekenbijeenkomst in zijn stad; niet lang daarna was hij bestuurder van Urban Sketchers Frankrijk en oprichter/bestuurder van Urban Sketchers Straatsburg. De winters in de Elzas zijn niet echt uitnodigend om buiten te tekenen, daarom maakt hij (al of niet samen met zijn partner Nathyi Regner) van dit seizoen gebruik om ambachtslieden in hun werkplaats te bezoeken en daar te tekenen. 


Raro de Oliveira, ontwerper en stadsschetser uit Curitiba (Brazilië) is een slimme schetser: hij maakt prima gebruik van het grijze papier in zijn schetsboekje. Hij gebruikt een zwart potlood voor de rake lijnen; een wit potlood voor de hooglichten. De rest laat hij aan het papier over; het papier bepaalt de sfeer.

Raro is geboren in Rio de Janeiro, studeerde daar grafische vormgeving en werkte vervolgens voor verschillende reclamebureaus. Op het moment is hij tekenleraar en een van de organisatoren van de Urban Sketchers Curitiba. Raro tekent graag in zijn stad. Hij luistert naar de stad, kijkt naar de mensen die zich verplaatsen. Vertelt in bijna elke tekening wat hij hoort en ziet, hij trekt ons mee in zijn verhaal. In de tekening links zien we een viskar. Raro zit erbij en ziet alles wat er rondom die kar gebeurt. In de tekening rechts zit hij met twee vriendinnen in een café en heeft via de open ramen spectaculair uitzicht op Ouro Preto. Dat alles raak vastgelegd met een simpel zwart en wit potlood. Op grijs papier.


Alex Kasyan is een adembenemend goede, professionele portretschilder uit Montreal (Canada). Hij is geboren in Tblisi (Georgia). Alex heeft deze tekening van Café Olimpico in Mile End Montreal gemaakt met pen en markers. Hij heeft het tekenen op grijs papier, met deze eenvoudige middelen, tot een hoger niveau gebracht. Hij gebruikt optimaal de kleur van het papier. 

In zijn studio wachtte een serie opdrachten voor portretten op hem; Alex wilde even afstand nemen, ging naar een café en tekende daar wat hij zag. Dat beviel hem zo goed, dat hij op zoek ging naar plekken die hem na aan het hart liggen, waar hij goede herinneringen aan heeft. Het wordt inmiddels een serie. Dit buitentekenen speelt direct in op de reden waarom Alex kunstenaar is geworden: hij kan de wereld om hem heen in zich opnemen en vangen op het paper. Simpel en recht-door-zee. 


Ook Robert Cabeza Comas uit Terrassa (Spanje) tekent graag op licht gekleurd papier. Voor de lijnen gebruikt hij een potlood in een donkerder tint van het papier; een enkel detail kleurt hij lichtjes in. En ook hij gebruikt zijn witte potlood, subtiel. De rest laat hij aan het papier over, die de zonnige sfeer van de tekening bepaalt. Relatief weinig werk met een groots resultaat.

Robert is autodidact, heeft zichzelf leren tekenen, schilderen en kalligraferen. Behalve dat is hij een autoriteit op het gebied van Catalaans aardewerk en is gepassioneerd door muziek, waar hij al jarenlang artikelen over schrijft in kranten en tijdschriften. Voor deze tekening van de trappen in de Carrer Nou in Viladecavalis heeft hij licht getint papier van Canson gebruikt.


Daniel Castro uit Esplugues de Llobregat in Barcelona (Spanje) is een geweldige tekenaar en hij gaat bijzonder om met gekleurd papier te halen. Daniel is illustrator en grafisch ontwerper. ‘Ik heb een enorme passie en interesse in design in het algemeen en voor tekenen in het bijzonder.’

Daniel heeft deze tekening van de markt in Sant Just Desvern (vlak buiten het centrum van Barcelona) getekend met potlood; hij begint met een H- of 2H-potlood voor de lichtere lijnen, dan gaat hij door met een B-potlood van 7 mm dik. Een enkele lijn zet hij later aan met een zachter 4B-potlood. Daarna heeft hij, net zoals sommige andere tekenaars in deze editie, kleuraccenten toegevoegd in de tint van zijn papier. Alleen de twee verkeersborden hebben een andere kleur, een vrolijk accent. Tot slot heeft Daniel wat hooglichten in de gebouwen en de lucht aangebracht met witte dekverf en in de lantaarnpaal een enkel lijntje met een witte stift. Dat is alles.


Jieun Lee, organisator van Urban Sketchers Busan (Zuid-Korea), heeft mijn hart gestolen met deze tekening. Aan de gekartelde randjes aan de bovenkant maak ik op dat ze deze tekening heeft gemaakt op de papieren zak van een  supermarkt. Ze gebruikt daarvoor krijt en een witte marker. Zelfs het zonlicht zien we in haar tekening. Jieun Lee woont in Busan, aan de zuidkust van Zuid-Korea. Toen ze eens op bezoek was in de hoofdstad Seoul, maakte ze kennis met de lokale groep urban sketchers. Zodra ze weer thuis kwam, richtte ze meteen haar eigen groep op, zodat ze samen kon tekenen met andere jonge schetsers.

Haar favoriet citaat is van Lee Dae-ho, een professionele honkbalspeler: ‘De grootste mislukking is om het niet te proberen.’


Marcia Milner-Brage uit Cedar Falls, Iowa (Verenigde Staten) tekent vaak op gekleurd papier. Ze gaat er slim mee om: de witte sneeuw hoeft ze niet uit te sparen uit het witte papier, maar brengt ze met witte gouache aan op de getinte ondergrond. In dit geval was het te koud om naar buiten te gaan, het sneeuwde voor de vierde keer in april; ze tekende deze kruising vanuit haar slaapkamerraam. Hetzelfde geldt voor de tweede tekening van de Viking Pump Foundry aan E. 7th Street: de witte gebouwen vallen op, omdat Marcia met witte gouache kon werken. De overige delen heeft ze gekleurd met waskrijtjes (Neocolor II aquarelkrijt, oplosbaar in water). Marcia heeft haar hele leven getekend: ‘Als vijfjarige zat ik op de achterbank van de Oldsmobile uit 1950 van mijn familie, tijdens een reis van Kansas naar Californië. Ik probeerde met potlood en papier de diervormige wolken vast te leggen die voorbij zeilden. Door de jaren heen: schetsen van mijn toenmalige zoontje terwijl hij een dutje deed tot het tekenen van de handen van mijn bejaarde moeder op de dag dat ze stierf – tekenen is als een lijn die consequent door mijn leven loopt.’ Ze vindt het prettig om bij haar in de buurt een plek te zoeken om te tekenen, lang naar iets te kijken en haar hand het werk te laten doen. Voor haar is haar woonplaats Cedar Falls een kleine stad in het Midwesten, net zo’n waardig onderwerp als alle wereldsteden en dierbare plaatsen die ze tijdens haar reizen heeft bezocht.


Tatiana Miller, kunstenaar en illustratrice uit Berlijn (Duitsland) zit nergens mee als het gaat om tekenen op gekleurd papier. We zien hier voorbeelden van tekeningen op papier in verschillende kleuren. Tatiana gebruikt markers met dekkende inkt in een paar kleuren en gaat daar slim mee om. 

In de eerste tekening (een café aan de Oranienplatz in de wijk Kreuzberg) hebben de straat, het gebouw en de lucht de kleur van het kraftpapier; ze heeft heel handig de blauwe pijpen en de gele winkelpui gebruikt om een accent in haar tekening te leggen. Hoe goed ze met dit papier omgaat zie je in de middelste tekening (een doorkijkje in de Osloer Strasse): een stukje van de zijwand heeft ze lichtgeel gemaakt, de schaduw wordt vanzelf gevormd door het blauwe papier. Voor de tekening rechts (de top van een fabrieksgebouw in de Drontheimer Strasse in de wijk Wedding) heeft ze goed gebruik gemaakt van de rode kleur van het papier. Tatiana is geboren in Moskou; in Berlijn maakte ze kennis met de Urban Sketchers Berlijn en ze tekent sindsdien graag op locatie, buiten. Ze heeft een scherp ook voor haar omgeving.


Farah Irani uit Camp, Puna (India) is zelfstandig ontwerper. Ze is een fervent urban sketcher; ze vindt dat buitenschetsen haar blik op de wereld om haar heen heeft verdiept en haar creatieve reis spannender heeft gemaakt. Ze is gek op kleur en was geïntrigeerd door het kleurgebruik van Pat Southern Pearce, die vaak gekleurd papier gebruikt om op te tekenen. Pat heeft de ogen van Farah geopend, als we het hebben over tekenen op gekleurd of getint papier. Waar Pat vaak kiest voor papier in aardetinten, gebruikt Farah het liefst fel gekleurd papier om op te tekenen. ‘Vaak ga ik schetsen met een plan, maar dat plan verandert als ik ter plekke ben. Het is alsof mijn humeur te zien is in de schets.’ Ze is er zo enthousiast door geworden, dat ze een workshop heeft ontwikkeld, zodat ze haar passie voor gekleurd papier aan anderen kan overdragen. ‘Kleur helpt ons om de wereld anders te zien.’


Alan Cheung is freelance illustrator en grafisch ontwerper uit Hong Kong. Hij geeft ook les in reclameontwerpen en -tekenen aan verschillende universiteiten in Hong Kong.

Kijk eens wat een prachtig voorbeeld van tekenen op gekleurd papier: Alan ging met een aantal urban sketchers uit Hong Kong naar het oude gedeelte van Kowloon (Hong Kong) en zette zijn stoeltje tegenover het Champion Building, op de hoek van de Jordan Road en Nathan Road. Opvallend is de ronde hoek in de gevel. Hij heeft het perspectief iets vervormd, zodat het gebouw massiever en dynamischer oogt. Hij heeft het voornamelijk met zwarte pen getekend en met waterverf wat tonen aangebracht in de kleur van het papier. Vervolgens nog wat kleuraccenten, zoals al de groene driehoeken op de gevel en tot slot met verf en marker witte vlakken en lijnen, om daarmee de weerschijn van de zon op het gebouw te vangen. Alan heeft twee uur aan deze schets gewerkt. Petje af.


Nog meer inspiratie?


YouTube

En: Jim Morris: www.flickr.com/photos/jimartgames


Vind je het handig om deze inspiratieblog te bewaren? Klik dan HIER om de pdf te downloaden. Handig voor later, als je voor hetzelfde probleem staat. Op deze pdf staan extra veel klikbare internetlinks, zodat je op je gemak nog wat verder kunt rondsnuffelen. Veel plezier! Zo kan het ook.

De volgende keer: Het dak op!.


Heb je de vorige afleveringen gemist van Zo kan het ook? Hier kun je alsnog de vorige versies bekijken en downloaden:


Alle tekenaars hebben toestemming gegeven voor het gebruik van hun tekening in deze blog, met uitzondering van Constantin Litvak, die ik niet kon bereiken. © Anne Rose Oosterbaan. Engelse editie: Erin Taylor.