door Roger Klaassen

Urban Sketchers Nederland bestaat dit jaar 10 jaar. Ik probeer elke maand in het archief te duiken en even terug te kijken. Deze keer: de stippeltjesmevrouw.

Op 11 februari 2016 plaatst Anne Rose Oosterbaan haar eerste berichtje op onze website met een tekening van het Teylers Museum in Haarlem, die ze al in 2013 maakte. In de begeleidende tekst toont Anne Rose zich al een ambassadrice voor haar stad Haarlem – daar zou ze inmiddels wel een onderscheiding van de stad voor mogen ontvangen!

In maart 2017 organiseert Anne Rose onze derde National Sketch Day in – waar anders – Haarlem, met als titel ‘Hartje Haarlem’. Voor deze dag ontwerpt Anne Rose een heus logo, een primeur en het begin van een traditie.

Voor het ’10th International Urban Sketchers Symposium’ verzorgt Anne Rose de vormgeving: logo, programmaboekje, banners, naamkaarten, informatieborden, nummerbordjes voor de workshop, enzovoorts. Ze houdt ook goed toezicht op de kwaliteit van het drukwerk. Ik zal niet snel vergeten hoe de tranen in haar ogen stonden toen een spandoek helemaal verfrommeld aankwam in Amsterdam. We verstopten het spandoek zodat het niet zou worden gebruikt.

Voor het Symposium zorgde Anne Rose ook voor een absolute blikvanger: de mascotte Adam, de brutale rode reiger. In aanloop naar het Symposium in Amsterdam warmde Adam de deelnemers op met grappige filmpjes. Tijdens het symposium waren de pootafdrukken van Adam overal te vinden. De buttons met Adam waren in twee uur uitverkocht.

Inmiddels maakte Anne Rose alweer 21 afleveringen van haar inspirerende artikelenreeks ‘Zo kan het ook’. Ze struint voor ons het hele internet af op zoek naar urban sketchers die iets bijzonders doen, ze zoekt op thema’s of probeert verbanden te vinden tussen tekenaars en maakt daar dan elke keer weer een fascinerende aflevering van. Haar artikelen behoren tot de best gelezen artikelen op onze website en de Engelstalige versies worden flink gedownload voor ‘internationaal gebruik’. Laten we hopen dat Anne Rose nog heel veel inspiratie voor ons vindt!

Waarom heeft dit artikel nu de titel ‘De stippeltjesmevrouw’? Een aantal jaar geleden ging mijn toen elfjarige dochter mee naar een sketchcrawl in Arnhem. Anne Rose was er ook. Zij tekende op dun, Chinees papier, en op alle plekken waar ze haar vulpen even stil hield, vloeide de inkt uit en ontstonden er stippeltjes – je ziet het ook op de bovenstaande tekening van het Teylers Museum. Mijn dochter was erdoor gefascineerd. Anne Rose nam alle tijd om het haar voor te doen en te laten zien hoe de stippeltjes ontstonden. Mijn dochter sprak nog lang over de ‘stippeltjesmevrouw’.

Misschien een keer een ‘Zo kan het ook’ over stippeltjes?